Posted by : Rijal Ilmu Thursday 1 October 2015

Hari ini, dunia bersesak dengan rumpunan manusia samaada yang berkepentingan dan tidak berkepentingan dengan figura-figura yang pelbagai. Ada yang berbaju peladang berterik di tengah sawah, ada yang berkemeja dihidangkan pendingin hawa yang setia, ada yang meraga baju di Raja tapi nasi yang dijamah hak milik jelata. Inilah realiti rumpunan manusia yang terbit dalam dunia moden hari ini. Sistem hidup hari ini, selain lebat dibahaskan isu keberagamaan, tidak kurang tidak, isu ahli politik (baca: politikus) menjadi rencah lincah dalam hal negara dan politik pemerintahan.


Dalam sistem demokrasi yang sedia maklum diimani di Malaysia hari ini, telah memberi ruang dan peluang kepada pemuka-pemuka politik untuk meragakan baju besi membela rakyat jelata dengan rembesan manifesto-manifesto sakti dan kalam-kalam keramat sebagai slogan yang perlu disorak bersama rakyat kepada keparat. Tidak kurang tidak, politikus yang menggunakan ramuan agama, bermuarakan lidah Nabi saw untuk menjamin buntutnya dan kelompoknya statik di atas kerusi kepercayaan rakyat. Pendustaan sebegini, telah mencacatkan fitrah agama sebagai pemelihara kepada benteng mengukuh takhta.

Politikus sebagai wakil rakyat adalah satu elemen penting dalam sistem demokrasi. Mereka mewakili kerongkong para proletar, buruh tertindas,gelandangan kebuluran, peniaga yang dirantai cukai, pengguna digula-gula. Namun, halnya berbeza apabila politikus yang mencampuri hal agama ataupun menjadikan agama bahan campuran dalam kertas-kertas manifestonya. Politikus semisal ini, akan menganiaya sistem demokrasi yang sepatutnya menempatkan mereka sebagai wakil rakyat kepada wakil Tuhan. Bias dan buas dalam hal agama. Bersifat argumentatif apabila berleter dalam hal agama dengan berhiaskan belon-belon kepentingan.

Menentukan hukum seputar isu lakonan liar di atas ranjang, kepada isu "cina babi" (walaupun lebih kepada perkauman, namun yang berbaju merah ala tentera itu majoritinya Melayu-Islam). Tidak kurang, sebahagian politikus dalam aliran konservatif yang meragakan baju-baju masyhur agama. Berfatwa berdasarkan meja politik dengan bengis dan garang menjentik-jentik. Mereka lebih lancang, menetapkan keislaman seseorang itu seandainya tidak berdiri sekaki dengan parti politik mereka. Campurtangan mereka yang melampau-lampau dalam hal agama ini, telah mewajahkan politik seakan agama. Apa-apa yang ditutur oleh politikus tidak kira yang berkemeja atau berjubah, wajib dianggukkan kerana mereka mewakili suara Tuhan. Persepsi ini perlukan solusi.

Politikus yang cermat, mereka tidak akan melebatkan isu agama dengan menggelutinya mengikut kepentingan partinya, tapi bercakap atas kapasiti rakyat yang bajunya tidak berlogokan mana-mana kelompok. Lidah yang seharusnya menjadi mandat rakyat, bersuara atas kapasiti rakyat dan tidak meluncur lebih sehingga mengatur jadual hidup agama rakyat, harus buat ini dan jangan buat itu. Sokong kami masuk syurga, sokong mereka masuk neraka. Wacana segar, dengan penglibatan politikus-politikus Malaysia seharusnya ligat agar tiada berlaku pertempuran kesumat dan syok sendiri dalam kalangan mereka (baca: wakil rakyat)


Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -