Posted by : Rijal Ilmu Thursday 22 October 2015

Suram langit dengan awan yang seakan burung terpaksa pulang ke sangkar kerana senja kunjung tiba. Kabur. Retina mata pedih tekak mula memekak bertelegah. Kening menghimpit mata sehingga terpaksa tersembam dan memberi ruangan kecil untuk meratap jalan yang aku lalui. Jerebu yang bukan lagi datang dan pergi, tapi bertalu-talu memcengkam hela nafasku dan teman-teman yang berkemeja dan berseluar hitam seragam menuju ke dewan kuliah.

"Rakyat Pemalasia diminta untuk mengurangkan aktiviti luar dan meminum air putih dalam kuantiti yang mencukupi."

Pesan-pesan semisal ini rancak mengisi kekosongan iklan antara sinetron-sinetron yang ditayang di kaca TV oleh pihak betanggungjawab dalam negeri yang aku huni; negeri Pemalasia. Aku siswa di sebuah institusi pengajian tinggi yang setia di pagi-pagi buta, menggalas kertas-kertas tugasan yang kemas ditekap daripada sesawang-sesawang. Meriuh-rendahkan kelas pengajian dengan carut marut sambil berbangga meragakan nama mahasiswa dipundak leher dan mengalungkan rantai terpelajar sebagai figura-figura yang berjenamakan "aset negara".

11:00 pagi

Matahari tersorok di sebalik kepulan jerebu yang mula mengisytiharkan konfrontasi aman dengan alam. Jalan raya yang biasanya mampu aku tenung sejauh 500 meter sudah mula surut dan beransur hilang. Teman-teman sekuliah, yang popular dengan aneka raga, tiada berasa apa-apa. Mungkin sebab mata mereka jarang dikhidmat kepada alam melainkan mensyahadahkan gajet sebagai Tuhan aduan tiap-tiap permasalahan. Terpulanglah, itu hak mereka sebagai rakyat negeri Pemalasia.

Dikhabarkan dalam satu laman sosial yang aku kunjungi, fenomena ngeri ini turut melempiaskan bahangnya ke negeri jiran Pancasila. Aku tidak khuatir sangat dengan penduduk sana, kerana mereka punya otak dan lidah untuk bertempur hingga ke hujung nyawa. Aku risau dengan rakyat negeriku yang merapikan lidah mereka hanya untuk hal yang memberi habuan lumayan kepada peti simpanan. Otak mereka sudah lama dilanda jerebu yang menggusarkan sehingga mereka hanyut dalam buaian dan khayalan. Mereka tidak endah akan melayangnya nyawa saudara di negeri sendiri. Bagi mereka; babak itu hanya bersilih ganti. Bila sudah yang mati, maka gajet akan berfungsi menyeru sekalian anak negeri bersedekah Al Fatihah dan hashtag sepuas serakah, #prayforPemalasia.


Bapa-bapa menteri hari ini pula tidak kurang tidak sibuk bertikam lidah, bertarung antara kabilah mempertahan takhta yang melapik mulus punggung mereka. Ada yang sibuk mengumpul ratus ribu manusia, untuk menjerit ke langit "aku pejuang di bumi". Bumi yang dihuni pun bosan dengan kehipokritan anak watan yang mengguna lidahnya hanya untuk zikir dan doa, namun segan silu menghentak ubun kepala pak penguasa dengan cemeti daripada sekalian penduduk negeri.

Mungkin, kematian dalam kalangan raja-raja dan menteri-menteri akan menjadi solusi kepada langit gelap ini. Pesan-pesan akan terus berlegar di kaca tv yang dipelopor tirani, memaksa anak kecil untuk menggigil dan mengangguk kepala berahi. Aku harap negeri ini sampai ke satu tahap diuji hujan batu. Maka matilah pelahap-pelahap durja, yang bereleter berpesan "Jaga keselamatan anda. Anda mampu mengubahnya."

Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -