Posted by : Rijal Ilmu Wednesday 28 October 2015


Tajuk Buku : Diagnosis 
Tulisan : Dr. Anwar Faizal & Dr. Aizzat & Dr. Azah

Buku yang pernah laris sekitar PBAKL pada tahun 2014 ini sarat dengan penceritaan dan pengalaman langsung daripada tiga orang insan yang berkarier dalam bidang kedoktoran. Pengalaman yang segar serta penceritaan yang berkisar kehidupan sehari-hari masyarakat kini menarik dan mudah difahami.

Mengetengahkan sikap sebahagian masyarakat yang lebih terarah kepada nilai-nilai negatif dan pentingkan diri sendiri. Sikap masyarakat yang dengki (dalam bab Denggi vs Dengki), masyarakat yang tidak bersahsiah ketika berurusan dengan perkhidmatan hospitaliti. Maka, para penulis memberi sisi pandang yang kemas dalam merawat kerancuan masyarakat ini. 

Balik kepada ajaran Islam yang asal, mengangkat nilai dan sahsiah sebagai inti risalah para anbiya di era awal perjuangan mereka. 

Selain itu, para penulis menyampaikan ringkar profession kedoktoran sebagai profession yang turut memberi sumbangan besar dalam menjaga keberlangsungan masyarakat dalam berkehidupan. Beberapa bab, para penulis mengesyorkan profession ini sebagai lapangan bakti kepada sekalian umat.

Saya melihat, buku ini sewajarnya dimiliki oleh para pelajar perubatan dan kedoktoran yang akan berkecimpung dalam bakti yang besar agar dapat mendapat gambaran awal yang lebih praktikal dan lebih bersedia berhadapan dengan banyak ragam yang tidak ditemui pada kertas-kertas silibus kuliah.

Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -