Posted by : Rijal Ilmu Wednesday 23 September 2015

Malam yang mula surut membuatku larut dalam kolam bayangan, sambil terlentang di ranjang dengan mata yang liar mencabul siling bilik yang mula berhabuk akibat kemalasanku membersihkannya. Teringat juga aku, akan kesah chenta dengan seorang gadis perawan menawan, Melor. Seorang gadis sebayaku yang ayunya mencandu mataku khayal, sentiasa menjaga gaulnya bagai sebuah akta yang tidak boleh dilanggar. Terkenal dengan kepandaian, kesolehahan, dan keaktifan yang memukau jiwaku yang galau gemilau.

"Halim, aku impikan seorang wira yang prinsipnya sukar ditebas. Bengisnya meraih kelunakan dan yang paling penting, dia berilmu dan penggila buku."

"Sukar syaratmu itu Melor, nampaknya aku kena kerja keras."

Usikku deras kepadanya ketika kami selesai mengadakan rehlah bersama Kelab Rehlah Sekolah Menengah Chempaka. Aku dan dia yang ketika itu memaksa keringat tersejat sakti, kerana letih. Mulanya, aku bertanya ciri wira impiannya, dengan nada usikan. Lebih-lebih lagi, kami memang rapat dan terbuka kerana tiada apa kepentingan tersembunyi. Lamunku itu makin merancak memperkotak emosi yang membuak. Aku mengalihkan posisi badan yang tadinya terlentang, agar menikmati nikmatnya empuk dan mengimbau kesah chenta yang dialbumkan pada benak jiwa itu.

"Kalau kamu Halim, wirawati yang bagaimana kiranya kau angan-angankan?"

Terkebil telinga, terpinga ternganga mulut, membundar mata. Ibarat petir yang melintas getir mendobrak dada yang tadinya tenang mula mengobor-obor. Aku sebenarnya, minat dengan Melor, cuma rasa itu aku kunci dalam-dalam di peti hati. Bagi memberi laluan dengan karier dan pendidikan yang masihku depani 5-6 tahun mendatang.

"Aku... Aku minat wirawati yang berjiwa pertiwi. Tangannya bukan hanya ligat di kuali, tapi juga meliarkan pena bertari. Jiwanya diisi dengan inti yang mencerahkan langit pendidikan untuk anak-anak ku"

Agak serius juga aku berpidato poyo ketika itu, sedang tanpa disedari, Melor mula membahak sopan kerana melihat kesungguhanku menerangkan seakan ahli politik di pentas parlimen.

"Wah, aku pun kena kerja keraslah kalau macam ni."

Sambut Melor sambil beriring ketawa kecilnya yang manis, namun masih dalam kerangka kemuslimahannya. Aku kira, Melor memang tidak suka aku. Ya, memang tidak ada tanda-tanda untuk itu. Kesah chenta dalam konversasi yang singkat dan penuh bersejarah itu tersentak ketika suara syahdu menyapa, menapak didasar telingaku,

"Abang belum tidur? Saya baru selesai bantu anak-anak tadi siapkan kerja rumah mereka"

"Abang tak dapat tidurlah. Abang diganggu histeria kesah chenta kita dahulu kala"

Usikku manja kepada isteriku, Melor. Kini, kesah chenta kami sudah menemui penghujung angannya. Tidak hanya membuak dengan serakah menggila, namun disalur dengan jalan yang sah. Aku bersyukur, kerana Tuhan pelihara daripada episod ngeri menuju pengakhiran kesah chenta dibangku sekolah. Kini aku lega, rupanya Melor, isteriku, dulu dibangku sekolah yang aku rasa tidak menaruh rasa suka, sedang menjadi pendamping setia untuk sebuah kesah chenta ku. Terima kasih Tuhan, menghantarnya untukku.

Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -