Posted by : Rijal Ilmu Monday 5 October 2015

Bingit juga air hujan berantakan menghentak deras atap masjid tempatku duduk ketika ini. Sebelum keluar bilik kediaman tadi, sempat membawa buku notaku yang sudah layu dan remuk muka hadapannya mungkin akibat culasku memanjakannya ditempat yang selesa. Cuaca yang sebelumnya bertukar menjadi bengis ini, sekadar kekaburan akibat jerebu berkepul-kepul memenuhi ruang udara. Kalau di kota sudah keluar perintah tutup sebahagian sekolah, aku yakin parasnya bukan lagi ditahap yang boleh dikompromi sambil berselfie dan mengkhabarkan dunia, "aku dan jerebu". Aku bertambah yakin lagi, bahawa menteri-menteri yang diimani daripada demokrasi liar Negara ini, tahu jelas akan tugas, lalu bingkas dan tidak lagi menganyam wang-wang berlonggok di peti simpanan.

"Mana ustaz ni?"

Sapa temanku, Ajizul yang sekelas dengan aku untuk subjek Bahasa Arab. Rutin kami, sepetang hari-hari begini, memang menggeledah ilmu Bahasa Arab daripada seorang ustaz, graduan Universiti Al Azhar, Mesir. Kipas yang buas melempias ke hadapan wajah kami, memaksa kepalaku berdenyut seakan pening dan pusing.

"Ustaz tak jadi buat kelas kot, Zul."

Balasku spontan seraya hujan diluar sana semakin garang menjerit memecah suasana hening mendatar sebelumnya. Tapi aku, aku minat suasana begini. Sempat aku mengelamun, berteman secangkir kopi bersama buku 'Aku Kafir, Kau Siapa?' tulisan bebelan Ooi Kok Hin, anak muda yang segar bugar dengan idea dan wacana.

"Kau rasa, apa yang Allah nak tunjuk dengan fenomena jerebu kali ni, Rin?"

"Aku mahu berbeza dengan kau, Zul. Aku melihat fenomena ini di rangka norma hidup manusia. Selain mungkin peringatan ritual daripada Tuhan, ianya satu peringatan kepada kita bahawa perlu sedar, dilingkari oleh pembunuh-pembunuh alam diluar sana."

"Apa maksud kau pembunuh alam?"

Tanya temanku yang serba kebingungan kerana baginya jerebu ini hukuman mutlak daripada Tuhan tanpa melihat sisi lain. Di kota, yang sesak dengan plural kehidupan itu dihuni oleh sekelompok manusia yang kerjanya pagi ke senja membuat kerosakan terbuka kepada alam. Asap kumbahan daripada faktori, pembakaran yang menggila, kumbahan asap daripada jutaan kenderaan. Bagiku, semua ini penyebab kebengisan alam. Jauh daripada itu, kelonglaian penguasa di kerusi takhta daripada bertindak berpencak menyelamatkan nyawa para keldainya yang pernah mencagar percaya sehingga dia di angkat di istana.

"Ada betulnya kau, Rin."

"Ya aku kekadang betul."

Ketawa aku sambil menyahut kenyataan serius temanku yang mengikuti bualan pandanganku tentang alam. Ya, aku tahu, Tuhan cuba beri peringatan sambil merungkai sesuatu. Sudah pasti, Tuhan bukan hanya benci kerosakan tapi juga para perosak.

Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -