Posted by : Rijal Ilmu Monday 19 October 2015

Kini aku bergelar mahasiswa. Sepertimana mahasiswa di kampus lain, gelaran ini diberi sama kepada semua yang berjaya mendaftarkan diri ke senarai peserta program pengajian mana-mana kursus yang ditawarkan oleh sesebuah institusi pengajian tinggi. Pendek kata, mahasiswa adalah gelaran bagi mereka yang sedang belajar di universiti. Aku yakin bahawa makna mahasiswa tidaklah sesempit ini.

Manakan tidak,menyandang title ini membawa seakan sebuah kebanggaan buat diri. Mahasiswa adalah gabungan dua kata, maha dan siswa. Jika diteliti, 'maha' membawa impak ketinggian, kebesaran, dan keagungan kepada kata siswa yang terletak sesudahnya. Siswa sendiri pula adalah pelajar. Maka pasti ada beza sifat Tuhan yang pengampun, dengan Tuhan yang Maha Pengampun. Oleh itu, seorang mahasiswa semestinya mempunyai nilai tambah yang membezakannya dengan seorang pelajar biasa. Membezakan mahasiswa universiti dengan pelajar sekolah!


Namun melalui pengamatan aku, aku sendiri kurang menemui nilai yang membezakan mahasiswa dengan pelajar biasa. Dalam konteks Malaysia mungkin tidak salah kalau disimpulkan majoriti mahasiswa tidak jauh ibarat pelajar sekolah yang belajar dengan silibus pengajian yang lebih berat memenat otak. Juga dengan peraturan kod pemakaian yang lebih longgar.

Sebagai kelompok yang hidup di sebuah institut intelektual, mahasiswa dilihat kurang berjaya menonjolkan keilmuan dalam kehidupan domestiknya yang mereka (baca: kami) gelarkan campus life. Faktanya, ramai mahasiswa lebih mesra dengan hedon (hiburan) berbanding untuk bersungguh mencintai keilmuan. Bukti, lebih ramai mereka yang memilih gadjet sebagai teman rapat pendamping hidup berbanding buku! Rasanya ramai maklum tentang penyakit malas membaca yang menular dalam kalangan masyarakat Malaysia. Seharusnya, kelompok maha pelajar yang dikelilingi kegiatan keilmuan dalam gedung ilmu menjadi penimbang tara menampung wabak kemalasan menghadap buku yang dihidapi masyarakat. Tapi menyakitkan apabila mereka sendiri menjadi penyumbang kepada kesedihan kerana turut sama terjebak sekali.

Mahasiswa alaf baru kini semakin mandum dengan kegiatan keilmuan. Universiti tampaknya menghasilkan ramai graduan yang rapuh dari wacana dialog. Perbincangan dan perbahasan ilmiah amat sukar dilihat sebagai kebudayaan mahasiswa. Kalau ada pun, hanya sedikit dan lebih banyak yang cuma bertumpu kepada pembelajaran yang diajarkan di dalam kuliah. Jarang sekali membincangkan isu-isu di luar kebiasaan yang mengangkat keilmuan tanpa menilai skop dan bidang sekaligus menaikkan nilai kemahasiswaan mereka sendiri.

Lebih lesu, terdapat mahasiswa robot yang hanya hadir ke kuliah dengan kosong dan balik juga dengan kekosongan. Kehidupan mereka ranggi, melayan norma dan dogma 'darah muda' yang mencintai hiburan dan keseronokan. Analoginya seperti kehidupan pendosa yang kotor, namun mengetahui bila tarikh matinya, lantas mudah mengatur bila masa taubatnya. Bila semakin dekat dengan tarikh peperiksaan, barulah pencabul ilmu ini bersungguh menghadam apa yang diajarkan sebelumnya.

Oleh itu di manakah nilai intelektual dan ketinggian keilmuan mahasiswa?

Sebab itu aku simpulkan mahasiswa kini tidak jauh bezanya dengan budak sekolah. Mereka asyik dalam dunia sendiri bermatlamatkan segulung ijazah setelah bergraduasi dan kerja yang boleh menampung hidup setelah itu. Maka seterusnya menjadi sebahagian daripada masyarakat dan bakal berputar lagi kitaran ini pada generasi seterusnya. Mahasiswa sepatutnya menjadi anggota masyarakat yang yang berada pada kelas elit kerana kelebihan yang ada pada mereka. Dengan identiti mahasiswa juga mereka sekaligus mempunyai tanggungjawab intelektual, sosial dan moral.


Aku suka mengimbau sejarah lalu yang menceritakan ketinggian kelas mahasiswa dalam komuniti rakyat. Mereka sering diangkat sebagai jurucakap masyarakat. Di Malaysia ini, pada era 70-an, mahasiswa telah menjadi penghubung antara kerajaan di atas dengan rakyat marhaen di bawah. Ini telah melahirkan nama-nama hebat seperti Anwar Ibrahim, Saifuddin Abdullah , Zahid Hamidi, Ibrahim Ali, dan ramai lagi mahasiswa yang kini merupakan pemimpin masyarakat.

Memikul tanggungjawab intelektual, sosial dan moral mahasiswa berfungsi sebagai agen semak dan imbang (check and balance) menyuarakan hasrat dan permasalahan masyarakat. Sejarah telah membuktikan buah daripada kewibawaan mahasiswa telah berjaya membawa impak positif kepada masyarakat dan negara amnya seperti pembelaan terhadap kemiskinan penduduk Baling, Kedah 1974, cadangan menujudkan Dasar Belia Negara pada 1985, idea penubuhan Universiti Kebangsaan Malaysia, dll. Di serata dunia juga dapat kita saksikan penglibatan watak mahasiswa dalam pelbagai sejarah penting seperti peristiwa Gwangju Uprising 1980 di Korea Selatan dan Tragedi Trisakti 1998 di Indonesia.

Peranan mahasiswa seperti ini pasti akan lebih subur berkembang pada hari ini dan dihormati massa sekiranya wujud pembudayaan ilmu dalam kalangan mahasiswa bagi mendapatkan serta menghayati ilmu dalam menggerak perubahan masyarakat. Dalam kata mudah, pembudayaan ilmu akan melahirkan mahasiswa yang mampu berfikir secara kreatif dan kritis.

Bagi aku mahasiswa tidak suka kuliah masih lagi mahasiswa. Asalkan dia cintai buku.

Chong Muslim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -