- Back to Home »
- Artikel , Hurairah , Sekolah , Sosial »
- Sekolah; Penyembahan atau Pencerahan ?
Posted by : Rijal Ilmu
Friday, 16 October 2015
Perkataan “SEKOLAH” berasal daripada Bahasa Greek σχολεῖον
– scholeion yang membawa maksud sebuah bangunan atau tempat yang berfungsi
untuk memberikan pendidikan kepada pelajar, yang merujuk sesiapa yang belajar
di situ. Struktur sekolah moden mungkin dilengkapi dengan kemudahan teknologi
maklumat (IT) atau sekadar bilik darjah sahaja.[i]
Menurut Pusat Rujukan Persuratan Melayu Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) sekolah
ialah satu tempat proses pembelajaran dan pengajaran berlangsung[ii].
Berdasarkan definisi dan asal daripada perkataan sekolah
itu sendiri jelas menunjukkan bahawa sekolah merupakan satu lembaga yang memang
dirancang khusus untuk pengajaran murid di bawah pengawasan dan penyeliaan
guru. Setiap negara mempunyai model dan
pelaksanaan Sistem Pendidikan yang tersendiri.
Jika kita melihat kepada peranan sekolah di Malaysia pada dasarnya ialah
berpandukan kepada Akta Pendidikan 1996 (pindaan 2002) yang mewajibkan semua
warganegara Malaysia untuk belajar di sekolah secara formal . Hal ini
berdasarkan Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 14/2001: Pendidikan Wajib mengikut
seksyen 29A (2)[iii]. Selain itu peranan sekolah juga berteraskan
kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan iaitu Pendidikan di Malaysia adalah suatu
usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara
menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari
segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan
kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu
pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan
mencapai kesejahteraan diri, serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan
kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.
Hitam putih peranan sekolah di Malaysia menunjukkan satu
teori yang sangat baik. Namun realitinya
jika kita lihat pada dewasa ini peranan sekolah bukan lagi sebagai satu tempat pencerahan
dan penyampaian maklumat segar kepada pelajar. Tapi kita lihat kini sekolah
sebagai tempat doktrinisasi minda pelajar.
Pelajar dan guru terpaksa melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran
(P&P) semata-mata untuk menghabiskan sukatan mata pelajaran dan untuk
memastikan pelajar LULUS dan CEMERLANG di dalam peperiksaan sama ada di
peringkat sekolah mahupun peperiksaan awam.
Pelajar Malaysia kini seakan-akan dipaksa untuk menyembah teks dan skema
pemarkahan kerana pendidikan kita yang berorentasikan peperiksaan. Kesan
daripada perkara ini akhirnya pelajar Malaysia menjadi pelajar yang hanya
menjadi penghafal dan malas untuk berfikir yang menjadikan otak mereka usang
serta kering kontang. Perkara ini sangat
berbeza dengan teori yang ideal di dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Keputusan Programme
for International Student Assessment (Pisa)
dan Trends in International Mathematics
and Science Study (TIMSS) yang menunjukkan pencapaian Malayasia yang berada
di tangga ke 52 daripada 65 negara yang menyertai peperiksaan ini pada tahun
2012[iv].
Kebolehan pelajar-pelajar cemerlang di Malaysia tidak sampai 50% yang mempunyai
perkembangaan diri yang holistik. Hal
ini berlaku disebabkan tumpuan sekolah sebagai satu tempat penyembahan teks
yang memaksa pelajar untuk mengehadkan idea dan minda mereka untuk berfikir dan
mempersoalkan sesuatu. Tambahan pula ia menunjukkan sekolah di Malaysia
menghasilkan pelajar yang kurang berfikir dan hanya menghafal fakta semata.
Sejak kebelakangan ini sahaja pihak yang bertanggungjawab
mula sedar bahawa sekolah sepatutnya dijadikan sebagai satu tempat pencerahan
ilmu pengetahuan mula mengubah beberapa perkara dalam bidang pendidikan di
Malaysia. Contohnya dengan pengenalan
soalan-soalan High Order Thingking Skils (HOTS) iaitu penambah baikan bagi
soalan-soalan Kemahiran Berfikir Kreatif dan Kritis (KBKK) yang memerlukan
pelajar membuat analisis dan berfikir untuk mencari jawapan . Namun begitu disebabkan corak peperiksaan
itu masih tidak diubah kemahiran insaniah pelajar masih dilihat
terkapai-kapai. Marilah sama-sama kita
menilai kembali adakah sekolah di Malaysia ini satu tempat PENYEMBAHAN atau
satu pusat PENCERAHAN?
[i] https://ms.wikipedia.org/wiki/Sekolah
[ii] http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=sekolah
[iii] Kamarudin
Hj. Husin, Siti Hajar Hj. Abdul Aziz. 2003.
Pedagogi:Asas Pendidikan Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn Bhd
[iv] http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/muhyiddin-shocked-by-local-students-poor-scores-in-global-tests