Posted by : Rijal Ilmu Friday 16 October 2015

Perkataan “SEKOLAH” berasal daripada Bahasa Greek σχολεῖον – scholeion yang membawa maksud sebuah bangunan atau tempat yang berfungsi untuk memberikan pendidikan kepada pelajar, yang merujuk sesiapa yang belajar di situ. Struktur sekolah moden mungkin dilengkapi dengan kemudahan teknologi maklumat (IT) atau sekadar bilik darjah sahaja.[i] Menurut Pusat Rujukan Persuratan Melayu Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) sekolah ialah satu tempat proses pembelajaran dan pengajaran berlangsung[ii].

Berdasarkan definisi dan asal daripada perkataan sekolah itu sendiri jelas menunjukkan bahawa sekolah merupakan satu lembaga yang memang dirancang khusus untuk pengajaran murid di bawah pengawasan dan penyeliaan guru.  Setiap negara mempunyai model dan pelaksanaan Sistem Pendidikan yang tersendiri.  Jika kita melihat kepada peranan sekolah di Malaysia pada dasarnya ialah berpandukan kepada Akta Pendidikan 1996 (pindaan 2002) yang mewajibkan semua warganegara Malaysia untuk belajar di sekolah secara formal . Hal ini berdasarkan Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 14/2001: Pendidikan Wajib mengikut seksyen 29A (2)[iii].  Selain itu peranan sekolah juga berteraskan kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan iaitu Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri, serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.

Hitam putih peranan sekolah di Malaysia menunjukkan satu teori yang sangat baik.  Namun realitinya jika kita lihat pada dewasa ini peranan sekolah bukan lagi sebagai satu tempat pencerahan dan penyampaian maklumat segar kepada pelajar. Tapi kita lihat kini sekolah sebagai tempat doktrinisasi minda pelajar.  Pelajar dan guru terpaksa melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) semata-mata untuk menghabiskan sukatan mata pelajaran dan untuk memastikan pelajar LULUS dan CEMERLANG di dalam peperiksaan sama ada di peringkat sekolah mahupun peperiksaan awam.  Pelajar Malaysia kini seakan-akan dipaksa untuk menyembah teks dan skema pemarkahan kerana pendidikan kita yang berorentasikan peperiksaan. Kesan daripada perkara ini akhirnya pelajar Malaysia menjadi pelajar yang hanya menjadi penghafal dan malas untuk berfikir yang menjadikan otak mereka usang serta kering kontang.  Perkara ini sangat berbeza dengan teori yang ideal di dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

Keputusan Programme for International Student Assessment (Pisa) dan Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) yang menunjukkan pencapaian Malayasia yang berada di tangga ke 52 daripada 65 negara yang menyertai peperiksaan ini pada tahun 2012[iv]. Kebolehan pelajar-pelajar cemerlang di Malaysia tidak sampai 50% yang mempunyai perkembangaan diri yang holistik.  Hal ini berlaku disebabkan tumpuan sekolah sebagai satu tempat penyembahan teks yang memaksa pelajar untuk mengehadkan idea dan minda mereka untuk berfikir dan mempersoalkan sesuatu. Tambahan pula ia menunjukkan sekolah di Malaysia menghasilkan pelajar yang kurang berfikir dan hanya menghafal fakta semata. 
Sejak kebelakangan ini sahaja pihak yang bertanggungjawab mula sedar bahawa sekolah sepatutnya dijadikan sebagai satu tempat pencerahan ilmu pengetahuan mula mengubah beberapa perkara dalam bidang pendidikan di Malaysia.  Contohnya dengan pengenalan soalan-soalan High Order Thingking Skils (HOTS) iaitu penambah baikan bagi soalan-soalan Kemahiran Berfikir Kreatif dan Kritis (KBKK) yang memerlukan pelajar membuat analisis dan berfikir untuk mencari jawapan .   Namun begitu disebabkan corak peperiksaan itu masih tidak diubah kemahiran insaniah pelajar masih dilihat terkapai-kapai.  Marilah sama-sama kita menilai kembali adakah sekolah di Malaysia ini satu tempat PENYEMBAHAN atau satu pusat PENCERAHAN?





[i] https://ms.wikipedia.org/wiki/Sekolah
[ii] http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=sekolah
[iii] Kamarudin Hj. Husin, Siti Hajar Hj. Abdul Aziz. 2003.  Pedagogi:Asas Pendidikan Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn Bhd
[iv] http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/muhyiddin-shocked-by-local-students-poor-scores-in-global-tests

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -