Posted by : Rijal Ilmu Wednesday 21 October 2015

Tajuk Buku : Proletar Dua Menara
Penulis : Fdaus Ahmad

Permulaan kisah buku ini menceritakan tentang kehidupan penulis (Fdaus Ahmad) sebagai jurutera lojistik dan perkapalan di bawah Syarikat Petronas. Kisahnya sebagai jurutera ringkas apabila beliau meletak jawatan sebagai jurutera yang gajinya lebih RM5000 sebulan. Alasannya mudah, untuk menikmati kebebasan.

Penulisan gaya indie yang bebas tanpa merisaukan penggunaan Bahasa Melayu Rendah (BMR) ini menarik hati apabila penulis mampu melahirkan pemikiran di luar kotak dan berani melontarkan pendapatnya sendiri. Di dalam buku ini juga diselitkan status Facebook yang ditulisnya dan kritikan-kritikan peribadi mengenai sesetengah isu. Salah satu status Facebooknya yang menimbulkan kelucuan di dalam kepedihan,

"Membaca jambatan ilmu, tidak membaca jambatan bangang".

Pelbagai tajuk diketengahkan seperti Prinsip vs Survival, Prebet Kapitalis, Bangla, Indon dan Paki, dan banyak lagi tajuk yang tepat dengan isu Malaysia mahupun dunia. Penulisan berani ini mencabar emosi, fikiran dan pendirian pembaca tentag pelbagai isu serta pandangan terhadap manusia dan dunia amnya. Akhir buku ini, penulis memasukkan dialog dengan anaknya yang mencuit hati. Bagi aku sebagai pembaca, buku ini amat santai tapi berisi. Isinya disaluti lawak namun tepat mengenai hati. Buka minda dan bacalah.

Asnawi

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -