Posted by : Rijal Ilmu Monday 12 October 2015

Tajuk Buku : Terima Kasih Si Babi Hutan (Tuhan Kini Aku Datang)
Penulis : Ismail Ariffin


Buku ini berkisar tentang Lepat atau Ismail Ariffin iaitu bagaimana dia menghadapi seharian hidupnya yang ditekan dengan keadaan sekeliling. Dengan keadaan hidupnya yang hampir kehilangan nyawa ketika berada di Kota British demi mencari anaknya yang telah dibawa lari.

Sehinggalah apabila dia dapat membawa anaknya ke Tanah Air semula hak penjagaan terhadap anaknya yang dinafikan oleh pihak yang seharusnya membela dia.

Keadaan ini telah menyebabkan anaknya dibawa lari sekali lagi. Disebabkan keadaan ini, lepat hampir hilang akal, dirinya bagaikan sudah kehilangan Tuhan akan tetapi hero yang menyelamatkanya adalah ayahnya sendiri serta sahabat karibnya Maliki.

Apa yang hebat tentang buku ini adalah watak ayah yang ada dalam buku ini telah mengajar insan agar tidak jatuh dan lemah dengan cercaan yang menimpa. Sentiasa mengikat dan mendekat diri kepada Tuhan sekalian alam, kerana Tuhan tidak pernah membiarkan hambanya bersendirian.

Buku ini juga mengajar bahawa babi yang sentiasa diratib oleh masharakat kita sebagai bahan makian dan celaan mampu menyedarkan tentang penciptaan kita di atas muka bumi ini. Sesungguhnya Allah tidak menciptakan
sesuatu itu sia-sia melainkan ada ibrah (pengajaran) yang perlu dipetik daripada penciptaannya.

Babi itu bukan sekadar babi , dia juga merupakan makhluk yang dicipta untuk membezakan antara dirinya dengan manusia. Berfikirlah tentang keadaan sekeliling, suasana yang ada ini pasti ada sesuatu yang Tuhan ingin sampaikan. Cari dan gali.

Ardy

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -