Posted by : Rijal Ilmu Tuesday 20 October 2015

Artikel ringkas ini adalah maklum balas dan penilaian semula kepada sebuah catatan kuliah berkisar Arkanul Baiah (Rukun Baiah) oleh Al Imam Hassan Al banna rahimahullah. Selepas melihat beberapa poin perbahasan dan huraian ke atas tiap rukun tersebut, maka saya terpanggil untuk membuat penilaian  semi-konkrit ke atas salah satu rukun iaitu rukun ke-8 iaitu Tajarrud dengan huraian;

"Menjauhkan kefahaman yang bertentangan dengan ajaran Islam wajib dijauhkan seperti liberal, sosialism, sekularism dan seumpamanya"

Pertama, haruslah diimani oleh sekalian orang beriman bahawa agama ini bukan hanya premis yang menggalakkan hubungan baik manusia dengan Tuhannya, namun juga hubungan baik manusia sesama manusia. Islam datang membawa solusi untukmenyembuhkan kerencaman struktur masyarakat dan membina jaringan teguh atas kasih sayang dan persaudaraan. Gerakan-gerakan Islam sudah pasti meletakkan ini sebagai prinsip perjuangan selaras dengan perjuangan para anbiya yang tidak hanya membawa zikir dan doa, namun merawat kesakitan masyarakat. Sosialisme adalah pemikiran yang bersangkut paut dengan tatanan hubungan sesama masyarakat. Menurut bahasa, sosial adalah hubungan antara individu atau kelompok ke atas kelompok lain. Berimbuhkan "isme" menunjukkan ianya merupakan satu premis perjuangan yang memiliki dasar tertentu. Gerakan-gerakan Islam, antaranya di Malaysia, banyak yang terkesan dengan perjuangan Ikhwan Muslimin di Mesir. Antara tokoh yang menjadi rujukan gerakan-gerakan ini ialah Imam Hassan Al Banna, Sayyid Qutb, Mustafa Masyhur dan lain-lain.


Tanpa disedari, gerakan-gerakan konservatif islamis yang membenci dan mengherdik fahamam sosialisme ini sebenarnya pernah diperjuangkan oleh tokoh rujukan mereka iaitu Sayyid Qutb. Selepas jatuhnya Raja Faruq (1936-1952) yang korup, maka Sayyid Qutb tampil menyelamatkan bangsa Mesir dengan memperkenalkan gagasan sosialisme untuk merawat ketempangan sosial masyarakat dan kecacatan ekonomi. Walaupun mendapat tentangan negatif beralasankan bahawa sosialisme ini daripada atap fahaman Barat, segala hujah negatif turut di tepis oleh Sheikh Mahmud Syaltut (Rektor Al Azhar) ketika itu bahawa sosialisme bukan ancaman kepada Islam. Sosialisme Islam lebih dikenali dengan pembelaannya ke atas opressod (golongan tertindas),

وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ

Dan Kami hendak memberi kurnia kepada kaum yang tertindas di negeri itu, dan hendak menjadikan mereka pemimpin-pemimpin, serta hendak menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi (bumi)
(Al-Qasas: 5)


Kedua, Islam adalah sebuah kemerdekaan dan pembebasan. Tiada paksaan dan cacian ke atas manusia lain. Keadilan sosial yang diperkenalkan oleh Islam adalah sejagat dan tidak hanya tertumpu kepada orang muslim, tetapi semua umat manusia.

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ ۚ
Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil.
(An-Nisa: 58)

Menurut Qaradhawi, bahawa Islam memperkenal teori kebebasan iaitu kebebasan bersuara, beragama dan berfikir. Sesuai dengan firman Tuhan,

لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّين
Tiada paksaan dalam beragama
(Al-Baqarah: 256)

Liberal adalah satu gagasan politik yang menekankan kemerdekaan dan kesetaraan. Fahaman yang muncul di Eropah ini telah menganugerahkan satu sistem kontrak sosial dalam urusan kenegaraan iaitu demokrasi. Tanpa disedari, sebahagian gerakan konservatif islamis yang mengherdik liberal sebagai fahaman songsang telah mensyahadahkan sistem yang diperkenal oleh liberalis dalam metodologi politik mereka. John Stuart Mill antara yang memperjuangkan sosial liberalism untuk menolak ketidakadilan sosial. Walaupun liberal ini memiliki versi radikal seperti JIL, QEK, Hermeunatika, namun beberapa advantagenya masih relevan dan cocok dengan Islam yang murni itu sendiri. Antaranya, bengis kepada penindasan majoriti kepada minoriti, dan melawan ketidakadilan sehabis mungkin. Sedia maklum, adil itu ranting Islam. Bagaimana menurut Ali Asghar Engineer;

"Keadilan itu keimanan, kezaliman itu kekufuran."

Firman;

وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى
..dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa.
(Al-Maedah: 8)

Ketiga, seperti sejarah yang biasa dihadam dan sepatutnya pendokong-pendokong gerakan Islam sudah hafaz dan mahir, sekularisme munculnya ketika kebangkitan gerakan reformasi renaissance dan humanisme pada akhir abad ke-15 di Eropah. Gagasan ini telah mewujudkan aliran baru dalam gereja yang merupakan kuasa dominan ketika itu, iaitu Kristen Protestan oleh Marthin Luther. Gerakan rasionalisme ketika itu menempatkan manusia di tahap untuk mengenali kehidupan cukup dengan akal sambil ingin bebas daripada cengkaman gereja. Namun hari ini, sekular bukan hanya versi seperti dulu, sekular sudah bertindak sebagai equalizer (penyeimbang) dalam sesebuah pemerintahan dalam sesebuah Negara. Saya membuat analogi ringkas, misalnya; di Amerika, yang umat Islam disana dalam kuantiti minoriti. Seandainya umat Kristian atau Jew yang ingin memasuki Islam namun dihalang oleh kerajaan tertinggi, bagaimana reaksi anda? Maka disini, sekular mengambil tempat untuk mengasingkan kuasa politik (Amerika) dengan kehendak keberagamaan rakyat. Ringkasnya, negara sekular yang pada hari ini, telah menjadi kiblat dan tunjang harapan negara Islam tertindas iaitu Turki. Syabas Recep Tayyip Erdogan dengan taktik politik yang menarik.

Kesimpulannya, gerakan-gerakan Islam konservatif seharusnya tidak gopoh gapah membakul sampah ideologi yang dilihat berbeza dengan warna dan teks yang dianuti. Para anbiya turun adalah untuk menggagaskan banyak hal. Berdamping dengan ramai manusia. Toleransi dengan golongan ingkar bahkan. Saya melihat, gerakan Islam yang memfobiakan pendokongnya dengan menelaah ideologi-ideologi seperti diatas akan memandumkan kreativiti berjuang dan mematikan suis akal mereka sehingga membenci dan menerakakan ideologi yang dibingkaikan salah dimata mereka. Sudah masanya dialog, halaqah-halaqah disegarkan dengan perbahasan sebegini rupa. Biar ahli menilai berdasarkan hujah. Agama ini adalah argumen (hujah), bukan premis paksa dan memotong lidah daripada bersuara. Saya memohon, agar artikel ini tidak disalah erti sebagai menjatuh-jatuhkan, bahkan atas kasih kepada Islam, kita mahukan pembaikan dan pembaharuan. Biar Islam yang dinikmati itu dengan ketulenan bukan kepalsuan.


Seandainya ada kesilapan dan kritikan pada artikel ini, sila sediakan artikel/teks baru agar kita boleh sama-sama mengambil iktibar dan menyegarkan wacana Islam di Malaysia.


Rujukan;
1. Al Quran
2. Islam Holistik, Dr. Yusuf Al Qaradhawi terjemahan Dr. Juanda Jaya
3.Thesis Konsep Sosialism Islam Sayyid Qutb, PSS Institut Agama Islam Ar Raniry Polkema Darussalam Bandar Acheh
4. Islam Menentang Sekularism, H. Oemar Bakry


Abd Halim


Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -