Posted by : Rijal Ilmu Monday 2 November 2015

Islam adalah agama yang mewajibkan hubungan baik antara manusia dengan Tuhan (hablum minallah) dan hubungan baik antara manusia dengan manusia (hablum minannas). Islam turut menyediakan ritual-ritual dengan bantuan wahyu yang sakral dan konkrit untuk difahami. Ritual-ritual ini sebagai mekanisma untuk menjalinkan hubungan baik antara manusia dengan Tuhan. Sejarah membuktikan, pertarungan dengan Tuhan adalah perkara yang sia-sia. Bahkan menafikan kewujudan Tuhan adalah satu kejanggalan kerana ianya mampu diabsahkan hanya dengan bantuan akal sekalipun tiada risalah nubuwwah dan anbiya yang diutuskan. Naluri sedia ada dalam diri manusia itu adalah bertuhan. Ini antara pendapat sebahagian besar Teolog (Ahli Teologi) Islam semisal Harun Nasution.

Malaysia, antara benua yang kaya dan sarat dengan polemik, isu, sentimen berkaitan hal keberagamaan. Malaysia sebuah negara yang dicanang sebagai negara Islam ini telah diviralkan sebuah ritual yang agak asing namun bukanlah perkara baru kepada Malysia, di dalam sebuah portal akhbar tempatan.

KUALA TERENGGANU: Tindakan pelajar dan guru sebuah sekolah agama dari bandar raya ini mengadakan bacaan yasin dan solat hajat di tepi Lebuhraya Pantai Timur 2 (LPT2), semalam boleh mengundang bahaya. Rujuk www.bharian.com.my/node/93693?m=1

Ritual ini telah dipromisikan oleh sebuah sekolah agama yang mengkalugkan Islam sebagai pelengkap nama. Sedia maklum, entiti-entiti Islam di dunia ini bukanlah mewakili Islam 100% dan bertindak sebagai entiti yang menyambung mandat Tuhan. Agama yang anjal ini sentiasa terdedah kepada penafsiran yang beraneka. Lalu, selagi mana penafsiran itu dilakukan oleh manusia biasa, maka ianya sentiasa terdedah kepada silap dan salah. Walaupun diakui, bahawa entiti-entiti Islam ini menguasai disiplin ilmu dalam bertutur dalam hal agama, namun itu bukan prasyarat untuk mereka bersifat sakral dan sifar salah dalam berbicara dan berijtihad.

Ritual di atas dalam simbolik kepada kedangkalan dalam memahami maqasid syariah dan ritual agama yang sedia ada. Di samping kedangkalan melihat agama dalam ruangan yang sempit. Bahaya yang mengundang itu adalah tegahan besar agama dan bercanggah dengan maqasid (tujuan) syariah yang salahsatunya adalah agama turun untuk menjaga nyawa. Seperti kisah seorang sahabat, Amru bin al-Ass yang memahami ayat Quran;

"Janganlah kamu membunuh diri sendiri, sesungguhnya Allah amat menyayangimu"

Dengan tafsiran sendiri apabila dikhabarkan dalam sebuah hadis riwayat Abu Daud bahawa Amru bin al-Ass bertindak untuk tidak mandi junub akibat kesejukan yang dirasakannya mampu mendatangkan mudarat. Bahkan menggantikan dengan tayamum lantas mengimami solat. Sesampai berita ini kepada Nabi saw, maka Nabi saw taqrir dan tidak memarahi Amru kerana caranya memahami dalil tadi bahawa kesejukan = memudaratkan diri = membunuh diri.

Asal agama adalah mudah dan terbina atas golden-rule yang telah dimaterai oleh Tuhan dalam risalah agung. Apabila umat Islam berinteraksi dengan Islam dalam juzu' (bahagian) tertentu, maka Islam dilihat tempang bukan akibat Islam itu memang tempang, tapi akibat mereka yang meragakan baju Islam itu sendiri.

Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -