Posted by : Rijal Ilmu Saturday 1 August 2015

Gatal tangan membalun kedangkalan. Pantas kuhayun sendi jari, membelek suka duka manusia laman ini, terkebil mata ku serentak terpinga melihat satu perkongsian yang memaparkan kenyataan seorang menteri di Malaysia,

"Isu adegan pegang tangan berpelukan tidak perlu dibesarkan kerana tidak mengundang ke arah maksiat" Rujuk www.mstar.com.my/hiburan/berita-hiburan/2015/07/31/azalina-tegur-lpf/

Bukan sifat kesarjanaan membunuh ketokohan. Letih juga mahu menghukum wataknya. Cuma apa yang mampu dianalisa, Tuhan sudah diketepi demi menjagi reputasi menteri. Kenyataan yang dangkal ini dirembeskan demi memagari industri perfileman yang rancak menayangkan aksi diranjang. Demi menjaga kestabilan industri tersebut tanpa ganggu gugat, sanggup lidah tidak bertulang memandumkan akal yang Tuhan bekalkan sehingga mengeluarkan pandangan kelas bawah yang saya kira adik sekolah yang berkasut bata, baju putih berteman tali leher boleh ketawa terbahak tergolek membacanya.

Menurutnya lagi, "kita tak boleh berfikiran sempit, kalau semua tak boleh takkan nak bercakap dengan bantal" kepada mStar Online.

Dalam sejarah ketamadunan manusia samada yang menggeluti peradaban Islam oleh sarjana-sarjana yang berjasa, jatuh naik sesebuah kerajaan bukan semata metod tadbirnya yang cemerkap, pengendalinya tidak berhemah, korup dan tiris sini sana bahkan ketika Tuhan diketepikan padahal mereka yang menyalak bersyahadah saat berada dalam lingkaran keingkaran. Kerajaan Saba' misalannya, yang dikahabarkan sebagai negeri yang penghuninya taat pada fasa awalnya, nikmat berduyun oleh Tuhan sehari-harian. Namun, Allah patahkan ribut kenikmatan, saat mereka beralih kepada berhala pembodohan dengan meletak tepi Risalah Nabi, korup dengan janji kepada Illahi.

Firaun misalannya, satu kerajaan dan penguasa yang terkenal dengan keingkarannya. Kedangkalannya dan gopoh gapahnya dalam mengekalkan kerusi kekuasaan, dengan sanggup membuat kenyataan, bahawa dia Tuhan ! Sehingga kini, namanya dicela didalam sejarah.

Begitu halnya hari ini, yang berkuasa ligat berijtihad walau tiada pembalut (baca : tudung) dikepala. Mereka sebahagiannya membunuh nilai Islam, padahal mereka mengaku memerintah dalam keadaan Aslam. Semoga kita diampuni oleh Allah, dan negeri ini dipelihara daripada penguasa yang korup bukan hanya pada terup tapi juga Tuhan dunia Dia redup.

Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -