Posted by : Rijal Ilmu Thursday 27 August 2015



"Anak-anak muda yang gagah berani, kamu ke jalan raya, kamu membuat sejarah, kamu adalah sejarah nusa dan bangsa, dan dunia ini akhirnya milik kamu" (Hishamudin Rais)

Bermacam siri kerencaman dan kerosakan dalam garismasa tamadun manusia samaada ianya menenggek dalam urusan politik mahupun di strata komuniti masyarakat. Wilayah yang gelap ini akan terus malap apabila hamasah anak muda yang dirukunkan Hassan Al-Banna tidak dikerah. Kediktatoran dalam kalangan 'orang besar' di sesebuah wilayah membungkam kerongkong anak muda daripada merembes segala macam aksara kerana berbaur kecaman kepada takhta dan singgahsana mereka.

Kediktatoran dalam kalangan masyarakat juga tidak kurang pesatnya. Mereka yang tampil dengan wajah ketokohan mengaku bahawa benar hanya pada poket seluar mereka. Tiada yang berhak mendefiniskan kebenaran melainkan mereka. Diktator ini lebih merbahaya dan kronik kerana ia membentuk satu mazhab 'paksa' serta individualistik. Semua yang di tidak berdiri sekaki akan fatal tidak layak menyandang jenama 'Islam Benar' hanya kerana berlainan metodologi, warna, dan mazhab rasional.

"Seolah-olah, segala macam nas dan argumensi agama dituju khas kepada kelompok mereka"

Kebobrokan dalam wilayah ini telah menterampilkan imej kemunduran dan sindiket pembodohan ke atas rakyat marginal agar hanya duduk di sofa rumah melayan sinetron dari pagi ke senja. Projek pembisuan lidah ini akan menjamin kuasa mereka dalam kontrak sosial serta melonggokkan koleksi wang yang jatuh ke dalam stor istana mereka. Mentauhidkan sokongan dengan menghalalkan segala macam cara untuk keberlangsungan kuasa wilayah persis perjuangan Niccolo Machiavelli (ends justify the means). Ini pembodohan yang yang terancang dalam naskah juang kelompok pengampu dunia.

Desakan agar anak muda ligat bergiat dalam kancah revolusi dan intelektual bagi melunaskan suara-suara terbungkam, dan jasad ditanam disebalik jeriji besi. Gencatan ini perlu dipikul oleh seluruhnya dengan membawa satu agenda pembaikan dan pembersihan. Ya, di mana ada islah disitu ada ifsad. Soalnya siapa kita dalam kisah caca marba ini?

Intelektual manifesto juang anak muda

Menurut Prof. Syed Hussien Alatas, golongan intelektual itu adalah orang yang memusatkan diri untuk memikirkan idea dan masalah dengan menggunakan kemampuan akliahnya. Anak muda serupa ini akan mengerah idea segar mencantas prinsip dan dasar jelas 'orang besar' yang memonopoli fakta kepada auta. Demi menjaga maslahah 'ammah (umum) yang merupakan definisi bagi keadilan menurut Dr. Abd Aziz Khayyat. Adil, konsepsi besar daripada nilai Islam yang wajib dipikul oleh seluruh pentauhid Tuhan yang satu.

Berkata Gus Dur,
"Tuhan itu tidak perlu dibela, kerana Dia maha segalanya. Adililah mereka yang tidak terbela."

Suara ini perlu dipekik, anak muda jurubicara. Andai kontrak sosial (baca : demokrasi) dalam wilayah dicabuli, kita turun ke jalan raya. Biar raksa tirani tahu, siapa pemerintah dan yang diperintah. Warisan tentera Abrahah dan ideologi Firaun yang  menindas, perlu dibalun agar tidak deras dalam arus peninggalan sejarah. Jangan wariskan wilayah yang rosak kepada pahlawan mendatang.

Catatan sehari sebelum BERSIH 4.0, penulis menyeru anak muda seluruh Malaysia turun bersama.

Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -