Posted by : Rijal Ilmu Saturday 22 August 2015

Di senja itu, yang matahari dipaksa membenam kerana malam kelam yang bakal meragam, aku bersandar ditepi tingkap, mataku karau meninjau di halaman yang berselerak dengan daun kering mencacatkan pemandangan bagiku. Aku petik gitar, sambil di mindaku sesuatu terapung berlegar memaksa aku menoleh ke pagar. "Ah, sampai pun kau Lim," bebelku kepada temanku Salim yang sejak tadi kutunggu sampai.

Bingkas, kuangkat punggung menyambut Salim yang wajahnya putih seakan krim, sempat kuherdik menjentik kerana ketelatannya yang membuaskan masaku. Kami pun duduk di pondok usang bikinan atok yang berhiaskan keringat dan payah getir membina untuk keselesaan kami semua sebelum dia meninggal dunia. "Lama kau tunggu aku Din?" tanyanya spontan tanpa risau kemarau emosiku meragut ketenangan senja. "Tidaklah, aku sudah biasa," balasku santun gurau berbaur nada yang pesimis. Dia gelak kerana mengusik emosiku yang sedang redah dek wap kopi cap lampu berteman kuih karipap yang terhidang di dada lantai pondok.

"Din, kau kena ikut aku. Geng kami sangat berpengalaman dalam bab dakwah. Bayangkan, tahun lalu hanya aku, Abang Saleh dan tujuh orang yang menggeluti kerja dakwah ini, sekarang kami sudah ramai, siapa boleh tibai?" Pujuknya kepadaku dengan nada hamasah anak muda yang mahu aku agar mengikuti geng tarbiahnya di kampung sebelah. Disitu, ada Abang Saleh yang tegar dengan ilmu dan pengalaman, disukai oleh keramaian orang. "Aku kena pertimbangkan permintaan kau ni Lim," balasku tersipu-sipu seakan mahu seakan tidak. Cawan yang berisi kopi sudah hampir setengah aku ratah tanpa peduli Salim yang lembab melayaninya. "Pertimbangkan apa lagi Din? Kami ini membawa agenda dakwah yang murni, mendidik manusia kembali kepada Allah, tidak mahukan dunia melainkan untuk menguntungkan agama. Agama dan bangsa lain yang melawan hukum yang kita perjuangkan, kita lawan. Inilah masanya kita atur langkah. Lupakah kau kepada sabda? Islam itu tertinggi dan tidak ada yang lebih tinggi daripadanya!" balasnya dengan nada yang garang berbaur hujah, agar aku akur dengan setiap yang ditutur. Aku tunduk menganyam jari ditikar mengkuang yang ibuku anyam beberapa minggu lalu. Dia menerjah melihatku, seakan singa yang melihat mangsa dek kerana ternanti-nanti aksara yang bakal ku rembes setelah omelan panjangnya memujukku.

"Lim, aku bukan tak mahu ikut kau. Kau temanku sejak kecil. Kau dan aku beratapkan langit biru, berbumikan dedaun hijau. Berdindingkan teman seperjuangan. Butiran nasi dijamah di talam yang sama, rintikan nirmala kita harungi bersama. Tapi, aku tidak suka dipaksa. Ini prinsipku setelah ayah pergi meniggalkan kami sekeluarga. Ayahku seorang panas baran, kerap memaksa ibu dengan rakus, menoreh kulit mulus ibu kerana mahukan wang untuk bergembira bersama teman-temannya dikota. Aku benci paksa! Bukankah agama ini kemerdekaan disamping keterikatan kepada Tuhan?" tanyaku berbisik kepada Salim yang kulihat seakan mendung wajahnya dan memaksa untuk menelan aksaraku masuk melimpasi kerongkongnya.

"Kau lupa Lim? Dakwah Nabi memenuhi benak para sahabat dengan hujah yang mampat, meraih jiwa dengan pujukan firman dan sabda? Itulah Nabi yang pemula risalah. Dia sendiri tiada memaksa," jawabku dengan nada yang tegas tetapi menghormati ketenangan senja tanpa mencacatkannya.

"Din, aku mahu kau merasa perjuangan dakwah yang sebenar. Mencari semata-mata redha Allah. Tiada lain yang kita cari Din," dia memutus kalimahku yang lentur dengan menghulur pujukan manjanya agar aksara yang tadi ku tarik semula. "Ya, aku tahu. Bahkan aku tiada masalah soal itu," balasku. "Aku cuma tidak suka dipaksa dengan segala poin argumen agar aku perlu membisu lidah kerana disogok fakta yang ditumpangkan nama Nabi dan Allah," tegasku membalas. "Lim, ini bukan caranya. Lepas ini, bukan hanya aku. Hurairah, Nawi, semua akan terasa terpaksa andai begini menuturkan hujah. Bagi aku masa, tanpa perlu memaksa," tenangku membayar kemusykilan dimindanya.

Petang yang hening, langit kemerah-merahan menandakan sebentar lagi azan mahgrib dikumandang, aku menepuk bahu Salim yang tadi penuh berisi hamasah tapi sudah mula kendur kerana aksaraku tidak menyebelahinya sepenuhnya melainkan hanya separa. "Lim, sudahlah. Aku tidak mahu ukhuwah kita yang sudah deras ini, terhenti hanya kerana batu kecil menghalang arus sehingga terpisah dua kerana batu tidak pecah melainkan menggila ditengah derasnya," pujukku menenangkannya. Dia mengangguk namun pada riak wajahnya masih ada satu ketidakpuasan seakan ingin merancang metod lain agar lidahku boleh dibisukan setelah dia memberi penerangan. Azan berkumandang, kami mengayuh basikal masing-masing meninggalkan cawan kopi untuk ke surau Al-Amin menunaikan solat Maghrib bersama. Sewaktu mengayuh, peluh kusapu sambil kubisik memujuk hatiku sayu,

"Din, kau kena berani berpendirian. Prinsip tidak mampu dilunturkan hanya sekadar hormat dan segan," aku mengukir senyum sinis menyindir malam yang kelam kerana memerhati ragamku yang sukar didiamkan.

Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -