Posted by : Rijal Ilmu Friday 14 August 2015

Pergelutan antara kaum muslim dalam dunia yang terdedah dengan fakta caca marba dan tokoh yang lahoba mengumpul ummah yang tidak berani bertanya sudah menjadi biasa dan fatalnya apabila lebih ramai yang dogma kerana menganggap ianya "law of nature" tanpa mengambil satu inisiatif yang bersifat komprehensif untuk menanganinya. Ramai dalam kalangan tokoh mahupun pendewa agama yang lebih selesa bertembung dalam urusan yang tiada menguntungkan.

Tuhan merakamkan pembodohan berupa penindasan ke atas rakyat marginal oleh Firaun,

فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ

(Dengan yang demikian), maka Firaun memperbodohkan kaumnya, lalu mereka mematuhinya; sesungguhnya mereka itu adalah kaum yang fasik - derhaka

(Az-Zukhruf, 54)

Sebahagian mufassir yang didatangkan ayat ini berkata bahawa "merendah-rendahkan" disitu membawa makna mmbodohi. Watak yang menjadi benteng penyelamat insan ketika itu ialah Nabi Musa a.s yang mendepani manusia pencabar Tuhan itu dengan aksara-aksara wahyu dan strategi yang teknikal.

Hamka (Prof. Dr. Hj. Abdul Malik Karim Amrullah) si reaksioner dan revolusioner pembaharuan dan pembaikan ditengah kepulan pembodohan telah mencetak watak yang telah pernah dirakam Tuhan dalam jelaan firman.

Jagoan ini, membentuk premis fikir yang teguh sehingga dikahabarkan, beliau tidak larut dalam pertembungan dalam hal furu' agama. Karakternya yang tegas ini lebih gemar untuk tidak membesarkan hal remeh. Bahkan, dalam pertengkaran antara jenama "Kaum Tua-Kaum Muda" yang ditekap cekap dizamannya, pernah disoal kepadanya,

"Kaum apakah kamu diantara dua ini?"

"Kaum yang menuntut kebenaran" jawab Hamka. Lebih selesa dia untuk membentuk muhadoroh yang merdeka dan memerdekakan jiwa yang telah lama dikongkong sebelum delegasi wataknya terbit dalam layar perjuangan Indonesia ketika itu. Melawan adat jahiliyyah yang melampau, melawan peraturan pemerintah (baca : Belanda) yang bobrok ketika itu, dan menggunakan kudrat anugerah empunya Iradat untuk menyokong gerakan Muhammadiyyah untuk mendepani pergerakan pemerintah yang despotik dan diktator.

Dalam bukunya "Ayahku", Hamka telah melalui pelbagai fasa dalam perjuangannya mempromosikan nilai Islam mirip dengan yang pernah diniagakan oleh tokoh reformis Syaikh Muhammad Abduh dan Sayyid Rashid Ridha (semoga Tuhan mengampuni mereka) yang lebih senior dalam sinopsis perjuangan pembaharuan didunia.

Pembodohan yang terancang

Setelah ku selak karyanya itu, aku menemui bab selepas Perjuangan Baru iaitu Guru Ordonansi. Iaitu satu peraturan yang dikenakan dalam sistem pendidikan di zamannya dengan meletakkan satu guideline bahawa guru yang beragama Islam tidak dibenarkan mengajar hal agamanya melainkan meminta keizinan terlebih dahulu daripada pemerintah (baca : Belanda). Peraturan yang dinaskahkan pada tahun 1905 ini telah mendapat kecaman ayah Hamka dan tokoh reformis ketika itu termasuk Muhammadiyyah di dalam kongres mereka dengan mendesak pihak Belanda menarik balik peraturan ini dan memadamkannya daripada tatakelola pendidikan ketika itu.

Menyedari akan pembantutan ke atas penyiaran agama secara meluas, mereka mendapani hal ini dengan berani dan menengking suara pembaharuan. Teringat Hamka akan kata-kata ayahnya ketika peraturan ini bermaharajalela,

"Tidak, kita tidak boleh meninggalkan daerah ini. Kita wajib berjuang menolaknya dengan segala jalan yang sah. Biar cuma tinggal tulang dada kita sahaja. Dimana masanya lagi berjihad dijalan Allah, kalau bukan sekarang"

Menjadi lebih malang, apabila dirakamkan oleh Hamka dalam karyanya itu bahawa terdepat segerombolan (baca : sekumpulan) ulama daripada Kaum Tua dan Kaum Muda yang menganggukkan peraturan itu. Ketika khabar ini sampai kepada ayah Hamka, berkata lagi dia,

"Saya tidak takut ! Biar orang kiri dan kanan telah jatuh, kita tetap teguh"

Malaysia, perlukan projek pembaikan

Menyedari akan sejarah yang mengukir kuntuman berani ini, kita seharusnya mematikan segala bentuk pembodohan yang ditanam samaada dalam kalangan orientalis yang pernah singgah menjajah minda dan merombak tsaqofah.Dalam kalangan ahli agama yang mempromosi satu sistem "ikut dan diam" sehingga agama menjadi satu misteri dan terbentuklah boneka pendiam padahal bila ditanya "kau beriman?" Dengan bangga menjawab "Ya".


Mengiktiraf pluraliti pandangan dan mengelokkan sikap berinteraksi dengan perbezaan harus dicermati dan dihadam. Hal ini demi menjamin kehormonian hidup bertuhan dan kesatuan melawan kezaliman yang masih riang menari dipentas penderitaan ummat. Bangunlah, bukan lagi masanya ini duduk diranjang, kaki dibentang, termenung diam menanti redha.

Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -