Posted by : Rijal Ilmu Monday 17 August 2015

Islam adalah agama kedamaian. Sifatnya yang lunak memujuk jiwa manusia menerusi corong-corong pesan. Aksara-aksara yang Tuhan firmankan tidak hanya berbicara darah dan perperangan tetapi dihiasi juga dengan lambakan pujukan Tuhan untuk mereka yang mahu berfikir (for people who think). Mendasar ke dalam, Islam telah mencorak komuniti hidup yang pluraliti dengan perisa argumensi daripada Tuhan. Islam meraih tidak menyisih sebagaimana yang berlaku kini, golongan atas awan (baca : majoriti) membunuh infrastruktur penting dalam manusiawi iaitu "hormat dan raih" kepada golongan membumi (baca : minoriti)

Damai yang berada di starata tertinggi ialah seorang insan berdamai dengan Tuhan. Bukan kerana pertarungan yang pernah berlanjutan, tetapi memenuhi tuntutan muamalah insan dengan Tuhan. Ini hakikat. Pertarungan dengan Tuhan hanya menyebabkan fatal dan hina hidup manusia.

Kebangkitan demi kedamaian

Berdasarkan lensa sejarah yang deras menaskahkan nama-nama revolusioner yang pernah memimpin batalion-batalion kebangkitan samaada dengan senjata ataupun pena. Reaksi mereka meninggalkan aura perjuangan menyingkir militer pengongkong samaada pada sistem kelolaan negara ataupun pembelengguan jiwa. Anak jati Argentina, Che Guevara (anggot gerila) bertempur menentang imperialis korup, kapitalis iblis, dan para pengkhianat sehingga sosok ini dikhabarkan menjadi mendiang tatkala didalam tahanan Bolivia akibat ditembak. Demikian perjuangan Che Guevara.

Saya mengambil sudut pandang yang asing ketika membedah watak-watak seperti Jose Rizal si pahlawan universal menentang kolonial Sepanyol sambil menggagaskan Nasionalisme di Filipina satu ketika dahulu. Mereka ini bertempur demi mengevaluasikan satu kedamaian. Menumpah keringat, idea dan darah demi satu kedamaian dan keamanan. Tidak sanggup melihat dunia dan tanah air didiami oleh algojo-algojo yang gelojoh serta rakus berahi. Walau sebahagian melihat kebangkitan mereka ini sebagai satu gerakan ekstrimis, jauh disudut hati sebenarnya mereka mengimpikan kedamaian.

Bak kata Boestamam (Angkatan Pemuda Insaf) dalam slogan mereka melawan penjajah, "Merdeka dengan darah". Namun konteks kita di nusantara khususnya di Malaysia begitu juga negara-negara demokrasi yang memuat naik banyak ideologi, pena dan karya mampu membantu melunaskan pertarungan demi satu kedamaian kerana kebenaran itu adalah hujjah.

Firman Allah ta'ala

وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ

Dan janganlah kamu campur adukkan yang benar itu dengan yang salah, dan kamu sembunyikan yang benar itu pula padahal kamu semua mengetahuinya.



Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -