Posted by : Rijal Ilmu Thursday 13 August 2015


Watak wira dikarang penuh hebat, seperti khayalan menjadi kenyataan.

Teringat aku (Asnawi) waktu kecilku, memilih hero idaman (Superman) supaya boleh terbang menembusi awan. Rupanya semua itu mustahil kerana menentang Hukum Graviti yang dicipta Newton. Aku mula tertawa dengan kebodohan sendiri. Yang ku lihat rupanya cuma ilusi.

Namun karakter hebat yang dicipta animasi barat punyai jiwa persis pahlawan, maju walau berseorangan, lawan jatuhkan kebatilan. Kalaulah ada namanya Hero zaman kehancuran, yang dilihat muncul menyanjung yang Haq dan menundukkan yang mungkar seperti  firman Yang Esa, ketika adil diletakkan bersebelahan dengan syahadah,

شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ ۚ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

Allah menerangkan, bahawasanya tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang sentiasa mentadbirkan (seluruh alam) dengan keadilan, dan malaikat-malaikat serta orang-orang yang berilmu; tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

(Ali Imran, 18)

Tapi minda berputar kembali, menanya soalan ke hati, adakah lagi, ke mana dia pergi ? Idea bermain terbang terbang di kepala hingga mendatangkan satu prasangka. Mungkin dia sengaja menyembunyi diri menunggu waktu untuk beraksi. Mungkin juga sudah ada tapi tidak kelihatan kepahlawanan kerana sering dijenakakan si kawan. Mungkin mungkin dan mungkin.

Agama, kaitan misi juang Superman

Ramai jiwa insan perlu dimerdekakan supaya tidak menjadi orang ikut-ikutan. Apalah gunanya agama kalau tidak difaham dan diamalkan. Sungguh orang yang benar , memang sukar diramal. Jiwanya kental menjunjung perintah Raja Segala Raja. Betullah, yang benar itu mahal .

Dalam kesibukan dunia dengan isu gempar yang dibualkan, aku yakin ada orang diam dan bekerja, walau dikatakan sampah keparat, disahutnya juga seruan Tuhan,

وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan, dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.

(Ali Imran, 104)

Tapi sejauh mana, itukah wira yang dinantikan? Sukar untuk dibicarakan.

Ingatlah, kita bukan haiwan yang tiada akal untuk menyangkal. Merdekakan akalmu, perbetul akhlakmu, asah keberanianmu, orak langkahmu, bukan hanya mengata tapi tidak berbuat apa. "Dont wait for the justice, but do the justice"

Berharap pada pahlawan, lama mendapat jawapan, kenapa tidak membina pada hati yang kelaparan. Jadilah orang yang menggapai keredhaan, yang patuh pada Maha Kuasa . Siapa tahu kamu yang diucapkan.

Asnawi

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -