Posted by : Rijal Ilmu Sunday 23 August 2015

"Baca buku apa sekarang?" Aku memecah kesunyian yang sepi di perpustakaan daerah. "Aku baca buku rujukan Kimia," usik Sam kepadaku yang tadinya bersungguh seperti singa yang memaksa rusa tunduk dan patuh. Terik yang memekik diluar tingkap lut sinar perpustakaan itu telah memaksa cahayana memamah kulit mulus kami yang sengaja dihidang di tepi tingkap. Aku biarkan, aku tahu cahaya itu tidak membunuhku. Kami yang merancang untuk mengulangkaji pelajaran kerana peperiksaan yang mampir, khusyuk seperti pelanduk yang melihat musuh tanpa kerdipan mata kerana risau tersilap langkah.

"Aku _______, maka aku ada" Faisal Tehrani

"Buku apa ini Faz?" Kagetnya kerana aku keluarkan daripada bagasi kecilku yang berat berisi alat yang kurang bermanfaat. "Kau bacalah, aku dah habis baca. Kenyang aku bersendawa," gurauku menoreh nafsu berahinya agar menyelak selembar sekurangnya agar klimaks cintanya pada aksara yang dinaskah Dr. Faizal Musa.

"Tuhan untuk Ultraman, Isa Seorang Atheist, kenapa isi kandungannya nampak seperti tidak menghormati makruf aksara?" Dia tanya kerana jiwanya meronta melihat isi kandungan yang baginya mengecam Islam yang dia faham. Teman aku ini seorang aktivis yang Islamis. Biasalah, usrah mereka sentiasa mengkhatamkan naskah-naskah berbaur juang dan petualang.

"Don't judge the book by its cover," aku mengusik menjentik hatinya yang seakan mahu membara tidak selesa kerana isi kandungan yang tidak mengenakkan mata. "Kau kena baca dulu, jangan gelojoh seperti algojoh, kerana tajuk kau merajuk," jawabku spontan garang.

"Aku tak berapa nak layan buku-buku macam ni Faz. Bagi aku, isinya berat, melangit, teknikal dan perbincangannya berkisar kemanusiaan, politik, kritikan dan hasutan," bebel Sam yang seperti ingkar dengan pelawaanku agar membaca terlebih dahulu sebelum menterjemah abjad yang membuatku bejat. "Sam, kau bercita-cita jadi apa?" Tanyaku yang memotong amarahnya untuk menjatuh-jatuhkan tunas tinta yang ada dalam naskah Faizal Musa.

"Aku mahu jadi pejuang agama Allah, yang mendaulat syariat dan membela rakyat," jawabnya dengan semangat dan suara yang berintonasikan patroitisme. Pengawal keselamatan yang diarahkan untuk mengawal kebisingan mula menoleh kami yang duduk di tepi tingkap. "Cukupkah untuk menjadi seorang pajuang baca buku La Tahzan Innallaha Ma'ana?" Tegasku sambil menjentik buku karangan Dr. 'Aidh Al Qarni yang menjadi keminatan ramai ketika itu walaupun aku juga ada meletakkan di rak rumah.

"Kau akan berhadapan dengan ramai manusia. Ada yang puji ada yang keji. Kau kena jawab setiap tanya. Jangan suap mulut yang ternganga dengan helaian kertas habuan dunia. Kau kena ada isi di dada ketika itu, Sam," pidatoku yang menggeluti kesepian dan suara yang perlahan dan kurembeskan kehadapan Sam yang betul-betul berhadapan denganku.

"Kau lupa sejarah pejuang yang kalian bentang dalam usrah-usrah sepetang?" Sayyid Qutb, Hassan Al-Banna, semua pernah bermuarakan jeriji besi. Di dalam mereka tidak tidur lena melainkan melonggokkan timbunan karya untuk diwacana dan meruntuhkan istitusi kezaliman pemerintah ketika itu," aku tanya dia yang mula terkebil dan terpinga seperti melihat Neelofa berada dihadapannya.

"Tapi di rumah tu, buku-buku perjuangan berlambak, belum semua aku habis baca. Tak larat aku nak tambah lagi bahan baca," keluhnya yang tidak mengeluarkan keringat tetapi membuatku ingat dengan makalah yang pernah ditulis tokoh akademik Ustaz Hasrizal dengan pesannya, jangan hanya banyak bahan baca, tapi tingkatkan kualiti bahan baca.

"Idea-idea kena diterjemah daripada kebanyakan bahan baca, Sam. Baca sekadar baca tiada makna. Kau kena terjemah idea yang bermanfaat untuk maslahat ummah," tegurku kepada keluhannya yang perlu dikoreksikan.

"Sam, bagaimana kau ingin mengenali hidup ini andai kau sendiri lari daripada realiti? Realitinya kau kena berani. Hidup ini bukan andaian-andaian, tekaan-tekaan sehingga kita hanya perlu duduk di sofa rumah bermain gajet dari pagi ke senja baca post rakan alam maya yang tidak mengembangkan minda?" Aku tambah perisa agar delam keluhannya ada hamasah yang hadir menerpa.

"Baik, pinjamkan aku buku ini. Bagi aku masa seminggu untuk habiskannya. Aku akan adil dengan ilmu kerana konsepnya yang universal. Siapapun dan agama apapun, adil tetap adil," balasnya semangat seperti syarahan ahli politik dari Parti Keadilan Rakyat sambil meramas naskah buku tadi dan membelek selembar dua isinya.

Aku senyum menenangkan hatinya yang bakal meronta dengan perintah baca. Aku tahu, dia tinggi bercita-cita dan ianya tiada makna kalau hanya berperisaikan semangat tapi tiada yang mahu diwacanakan kepada ummah yang dahagakan hujah adil dan saksama serta penerangan yang tiada korupsi pada lidah. Semoga aku dan dia istiqomah dalam menjejak Tuhan daripada perintah Baca.

"Aku berfikir, maka aku ada" aku melantun suara merdu memenuhi ruangan kosong pada tajuk utama buku tulisan Faisal Therani yang merupakan kata-kata seorang ahli falsafah, Rene Descartes. Jangan takut berfikir.

Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -