Posted by : Rijal Ilmu Wednesday 2 September 2015

Realiti yang terpampang dilayar kehidupan tamadun manusia kini melalui episod cacamarba dan porak poranda dalam hal semisal ketuhanan dan kemanusiaan. Terbitnya pluraliti yang akhirnya menjadi racun perpaduan akibat tidak cekap mendepani dan menguruskan. Sindiket puakism, kelompokism dengan melampau-lampau sehingga membunuh disiplin dalam muamalah sesama insan telah merakam babak dan derita sepanjang garis masa zaman ini. Tidak kurang lebat, golongan pencabar Tuhan yang kebanyakannya dihuni oleh ahlul ahwa' (golongan hawa nafsu) yang bertauhidkan rasional tanpa dorongan wahyu sehingga institusi mereka ini pesat di negara-negara dominan dunia kerana bantuan syaitan dalam ritual serta sistem taghut yang menghakis kemanusiaan dan manusiawi. Pergolakan ini telah melahirkan zuriat-zuriat peragu kebenaran daripada madrasah keberagamaan ini sendiri. Mereka termakan momokan musuh dan tiupan bisik gemersik syaitan daripada terus bergayut pada tali-tali kebenaran.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ

Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Ugama Islam (dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata.

وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ

Berpegang teguhlah dengan tali-tali Allah (yakni Islam) dan janganlah berpecah belah

Ribut cabaran bertuhan yang bebuah hasil daripada pertembungan dan perbezaan dalam kalangan manusia sedari awal lagi telah disabdakan oleh Nabi saw dalam hadis riwayat Abu Daud dan Tirmidzi,

"Barangsiapa yang hidup setelahku dan melihat perselisihan yang banyak bahkan hendaklah kalian berpegang pada sunnahku dan sunnah para khulafa' ar rasyidin dan yang mendapat hidayah setelah itu"

Mendepani hal ini dengan ilmu dan keilmuwan adalah ubat mujarab untuk merawat ragu dan bertindak sebagai "protection" daripada serangan dan momokan musuh Tuhan dan iktiqod keberagamaan. Konsep ilmu yang kian rapuh lumpuh dalam falsafah hidup manusia telah memendungkan keyakinan serta memberi ruang luas daripada anasir buas berleter menegakkan benang yang basah. Ramai daripada insan kini lebih selesa untuk mencorak zamannya dengan tekaan dan andaian yang berlaku pada masa hadapan. Mitos ini menguburkan ketuanan ilmu serta melahirkan tamadun masyarakat yang pincang serta tidak berani berdepan dengan realiti lalu mereka memaksa untuk menerima apa yang dilihatnya ramai yang terima tanpa ilmu dan faham yang jelas. Ringkasnya, ikut-ikutan. Firman Allah taala,

وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْم

Janganlah engkau mengikuti apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya

Justeru menjadi insan yang teguh dengan identiti bertuhan hendaklah mempersiapkan diri dengan jutaan naskah yang menyumbang modal kefahaman lantas mengenyangkan benak sehingga tiada lagi ragu dan goyah soal momokan daripada musuh Tuhan untuk bertapak di dasar minda dan jiwa.

Sepanjang analisa ringkas, pelbagai teori bertuhan yang pernah dihadam samaada lantunan pandangan daripada lidah dan pena orientalis mahupun sarjana agama sendiri. Namun setakat ini, satu teologi yang unik oleh Hassan Hanafi telah mewujudkan premis faham dan pengetahuan ke atas insan. Teologi (teori ketuhanan) Hassan Hanafi ini lebih membumi, praktikal dan dinamik. Tidak larut dengan perbahasan watak dan peribadi Tuhan. Teologi ini sejenis etika tauhidik yang bermatlamat untuk melahirkan kaum muslimin yang professional, generasi insaniah yang menumpaskan kezaliman, mengejar ketertinggalan, membasmi kemiskinan dan kemunduran. (Menurut Hilman Fikri Azman dalam pendahuluan kertas kerjanya yang bertajuk Pemikiran Teologi Hassan Hanafi : Perspektif Teologi Antroposentrik sebagai Langkah Pembumian Teologi Islam)

Insan yang ingin mengekalkan identiti keberagamaan bertuhan dan bertahan hendaklah berani mencabar dogma serta tidak membiar diri dikongkong. Bangkit mendedahkan kesasulan, kelemahan, dan kebobrokan dalam pendedahan fakta hari ini yang semakin liar dan buas. Golongan elit samaada daripada institusi agama mahupun penguasa wilayah, perlu mendengar cadangan rakyat marginal dan orang awam demi mencapai kesejahteraan dan keutuhan iktiqod bertuhan dan keberagamaan. Penguasa ataupun ahli politik yang mempremiskan hal agama dan ketuhanan demi political-mileage mesti dilawan dalam gelanggang ilmiah dan saluran yang meraih sistem Negara/wilayah.

"Kita sedang diasuh mendakap kepalsuan" petikan puisi Sasterawan Negara A. Samad Said dalam antologi "Di Atas Padang Sejarah"

Penilaian ringkas ini adalah adaptasi daripada gelagat ligat sebahagian insan yang adakalanya rimas bertuhan, tidak kurang yang melampau dalam hal bertuhan sehingga tidak berpadah-padah dalam hal ibadah bahkan berpesta membuat tokok tambah dalam hal taufiqiyyah (akidah dan ibadah). Berkata syeikh Muhammad Abduh, Islam itu terhijab oleh orang Islam itu sendiri. Semoga identiti bertuhan terus berkekalan didalam raga dan rasa insan.

Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -