Posted by : Rijal Ilmu Sunday 13 September 2015


"Dah lewat kita ni. Jom berangkat."

Suara bertenaga daripada Karim, ketua ekspedisi kami menjejaki artifak yang menurut Prof. Mark berlambak. Bukit Qubu itu sudah mencecah ratusan tahun namun masih teguh setia membumi sekali sekala terpaksa berhujan dan berpanas terik sendiri. Kasihan. Aku, Rodi, Haikal dan Stephen bersiap sedia dengan alat mendaki yang bergayut di setiap permukaan badan demi sebuah keselamatan. Selesai taklimat laluan dan keselamatan, kami menapak di kaki bukit sambil mencuit tinta yang berdansa beriring degup yang sukar didiamkan di hati,

"Semoga kami selamat sampai ke puncak."

Keringat yang ligat meluncur pada wajah mulus kami, sekali sekala terik panas yang memekik seakan-akan mencarik dan menoreh dahi putih dan pipi gebu ku yang sentiasa ku jaga rapi ketika di universiti. Aku minat kepada kekemasan walau ramai saudaraku disana yang comot kerana ditindas oleh penguasa shaitan. Aku ikhtiar, tiada lagi manusia comot di dunia. Lebih-lebih lagi, Tuhan suka kepada kecantikan. Empat puluh lima minit pendakian yang membingkaikan pluraliti emosi telah hampir kepada penghujungnya. Puncak sudah kelihatan terpacak setia dihujung sana.

"Ayuh, sedikit lagi kita akan sampai."

Suara syahdu keletihan Karim itu telah menjadi obor peniup api semangat kami untuk terus bernafas agar sampai ke puncak. Kekadang tersadung, dan melakar luka kecil, namun tidak menjadi ramuan yang mampu memudarkan sungguh kami sampai ke destinasi.

"Eh, lihat tu! Kasihannya."

Mata kami dipaksa menoleh sesuatu dicelahan batu-batu besar yang ketika itu masih samar-sama akibat suhu matahari yang sangat terik menganggu retina mata untuk menjamah benda yang ditunjuk oleh Stephen tadi. Setelah jelas, aku kaget. Rupanya seekor khinzir yang sedang terpuruk seakan kelaparan dan dahaga yang gawat akibat terik matahari mencengkam saliva yang menjadi bekal dalam mulutnya. Aku pada mulanya takut bercampur benci melihatnya. Mungkin kerana falsafah peribumi ketika itu yang sering mengaitkan khinzir ataupun babi sebagai sebuah gambaran negatif dan buruk. Tapi aku menganyam satu falsafah segar ketika itu walaupun lutut kaki sudah mencapai semaksima letih,

"Haiwan ini juga perlu pembelaan. Ya, seperti manusia yang dinafikan kemanusiaan."

Khinzir yang aku kira masih muda itu, telah kami kerumuni walau kekadang kami terpaksa berhati-hati kerana risau disondol akibat ketidakselesaannya dikerumuni oleh manusia yang sering meratibkan namanya dengan sandaran sebuah babak kejahatan.

Mujur, ada Stephen, Katolik. Temanku yang mengambil jurusan Account and Management menyantuni khinzir tersebut, memberikannya minum sedikit air daripada bekalan yang kami galas tadi. Mujur juga, khinzir itu tidak menyondol, bahkan seakan memahami bahawa kami membawa satu misi kehaiwanan kepadanya. Selesai itu, kami membiarkannya berada dicelah batu-batu besar, mungkin melindungi dirinya daripada sebarang hukum alam.

Kami yang sudah hampir ke puncak, terus berpencak meneruskan pendakian. Tidak sampai 10 minit, kami berada di puncak Bukit Qubu. Sunnah apabila sampai ke tempat yang tinggi, melaungkan Allahuakbar. Aku pun meratib kalam mulia itu sebagai tanda syukur sambil tenang. Helaan nafasku bercampur senyum terukir manis melihat indahnya alam, warna warni tumbuhan, haiwan yang masing-masing dengan habitatnya.

Sekali-sekala aku tenung awan yang mula mendung berarak melintasi ubun kepala kami seraya berkata,

"Kalau khinzir tadi diratib dengan sebuah babak kejahatan oleh manusia Khalifah di bumi, maka aku sedia menjadi khinzir, kerana dia tidak dihisab dan tidak pula pernah ingkar kepada Tuhannya. Sedang manusia? Yang melakukan kerosakan dan kefasadan dengan bertuhan amarah. Menyandarkan pula babi sebagai mangsa sindiket mereka."


Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -