Posted by : Rijal Ilmu Wednesday 16 September 2015


Islam yang kemas dengan tatanan disetiap tobaqoh (peringkat) ajaran bersifat kolektif dan komprehensif ini telah menjadi pentas utama untuk penganutnya menggeluti serba serbi kehidupan. Tiada satu pun daripada episod kehidupan ini terlepas daripada perbahasan daripada teks-teks Islam samada teks warisan ataupun yang meluncur mengikut masa. Ringkasnya, Islam terbit sebagai "solving problem" kepada setiap permasalahan umat manusia. Tidak kurang tidak, Islam yang memiliki naskah agung iaitu Al Quran yang juga salah satu maqasid (tujuan) penurunannya adalah sebagai Al Akbar wa Al Qasas (Khabar dan kisah kaum terdahulu) telah merakamkan pelbagai kisah yang boleh menjadi iktibar ataupun peringatan tegas kepada semua strata manusia.

Lima ayat makkiyyah yang disurahkan dengan nama salah seorang bapa saudara Nabi saw, iaitu Abu Lahab atau nama sebenarnya 'Abd Uzza ini telah menampakkan pertembungan antara haq dan bathil serta projek Islah (pembaikan) dan projek Ifsad (kerosakan). Law of nature (sunnatullah) dalam kehidupan, kebanyakan entiti ciptaan Tuhan adalah berpasang-pasangan misalnya siang dan malam, lelaki dan perempuan, matahari dan bulan, benar dan salah serta Islah dan Ifsad.

Muhammad saw, Tokoh Islah

Ditengah kemelut rencam umat Islam hari ini, menularnya fahaman-fahaman skeptisan yang melampau-lampau, tidak kurangnya suara-suara yang bengis dan sinis daripada umat Islam mendepani hal ini. Tanpa berkesudahan, air mata dan darah menjadi cagaran utama dalam pasaran pertembungan yang seharusnya didamaikan dengan hikmah ini.

 وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ
Dan berilah peringatan serta amaran kepada kaum kerabatmu yang dekat.

Wahyu yang tegas ini, telah mendorong Nabi saw melaksanakan projek Islah (pembaikan) dan mau'izoh (peringatan) kepada sekalian insan. Tampil meragakan wahyu pada lisan, memberitahu komuniti yang tidak bertuhan dan pencabar tuhan, bahawa ada satu ancaman besar yang sedang menanti mereka. Watak Abu Lahab yang 'rebel' telah memaksa satu projek Ifsad (kerosakan) terbit meledak bagi menghalang tunas-tunas yang dilafaz Nabi saw, tuntas membenih dan mengakar. Pelbagai metod mencantas, namun semuanya punah akibat ancaman Tuhan ke atasnya,

ِ تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ
Binasalah kedua-dua tangan Abu lahab, dan binasalah ia bersama!

Penentangan demi penentangan telah mencemarkan langit dakwah Nabi ketika itu walau pada hakikatnya, usaha murni Nabi saw sedang dicermati oleh Tuhan maha mengetahui. Hari ini, babak-babak semisal ini telah bertunas dan mula membenih dalam komuniti serba moden ini. Dalam kalangan pejuang ifsad tidak lagi menzahirkan keingkaran, akan tetapi lebih selesa bertopeng keimanan dan ketaatan. Perlahan-lahan, mengkusutkan nilai agama sehingga kelihatan cacamarba oleh penganalisa kebenaran diluar sana.

Mendamaikan pertembungan yang ligat lebat ini, adalah infiniti. Melainkan, mendepaninya dengan hikmah dan lambakan argumen bagi melandaikan islah agar tidak mampu lagi diruntuhkan oleh institusi ifsad yang terancang. Projek Islah harus lebih bersifat membumi dan mesra pluraliti. Tidak bengis dengan kefasadan secara melampau, namun merancakkan lagi wacana ilmiah bagi meruntuhkannya dengan segala macam hujah agar tiada lagi ia tertarik dipasaran kehidupan umat manusia.

Abd Halim


Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -