Posted by : Rijal Ilmu Saturday 19 September 2015

"Tidak ada apa-apa kesalahan dengan perkataan Cina Babi yang dilemparkan peserta terhadap beberapa pihak media pada perhimpunan "baju merah" kata salah seorang penganjur, Datuk Jamal Md Yunos sambil menambah perkataan Babi bukan satu penghinaan kerana orang cina memakan daging babi," rujuk www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/cina-babi-bukan-penghinaan-kaum-kata-penganjur-himpunan-baju-merah
     
Realiti hari ini, isu perkauman telah menjadi modal besar memendungkan perpaduan masyarakat bernegara. Lebih-lebih lagi Malaysia, yang sedia maklum dihuni oleh pluraliti bangsa dan agama. Hanyasanya perpaduan yang luhur mampu membentuk infrastruktur harmoni dalam kalangan masyarakat. Sesuai dengan konsep kontrak-sosial (baca: demokrasi), meraih kesamarataan semua golongan. Namun berbeza hari halnya dengan hari ini di Malaysia, sebuah negara yang mencanangkan figura perpaduan rakyat dan kesepakatan strata bangsa dan negara telah banyak merakamkan aksi dan ritual yang menyentuh sensitiviti perkauman bangsa.
     
Namun babak-babak ini bukan lagi asing kerana mendapat mandat dan restu oleh pak-pak menteri. Mereka sendiri telah membunuh nilai-nilai perpaduan yang ditanam pada teks-teks pendidikan negara. Kelakuan sumbang ini menjadi bertambah janggal apabila ia didokong oleh mereka yang dianggap berpendidikan dan terlibat langsung dalam kepimpinan negara. Perpaduan dan kesepakatan yang deras dileterkan di media arus perdana hanya menghiasa poin manifesto demi mengekalkan kedudukan ditakhta. Rakyat dibentuk dengan sentimen-sentimen kebencian dan permusuhan perkauman.
   
Falsafah "Bangsa Asing"
   
Tarbiah warisan yang kekal berlegar dalam dunia pendidikan di negara ini telah mensurah sebuah falsafah "Bangsa Asing". Sebuah gelaran yang biasanya disandar kepada kaum minoriti dalam negara. Para pelajar di bangku sekolah akan berpencak pena mengguna falsafah ini pada karangan peperiksaan berjela-jela, para mahasiswa akan rancak meratib kalimah ini dalam wacana-wacana. Namun, hal yang sama, ia telah membentuk dua peringkat kelas sosial komuniti masyarakat. "Bangsa Asing" yang terus diratib pada lidah yang digeluti dalam suasana masyarakat majmuk ini lama-kelamaam meletakkan kaum minoriti sebagai rendah dan wajar diperlekehkan. Islam telah membawa formula jelas,


يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا
   
Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain).
     
Seruan yang bersifat umum kepada seluruh manusia ini telah menjadi sebuah rumus penting dalam peradaban manusia. Isu perkauman yang rancak seputar konteks politik harus dibanteras sedari peringkat akar umbi. Api perkauman ini sukar dipadamkan apabila sindiket ini sendiri dihalalkan oleh para menteri. Rakyat perlu cerah dan terbuka. Cermat mendepani provokasi yang dibayangi political-mileage, agar perpaduan kekal dalam negara yang memiliki masyarakat majmuk ini.
    
Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -