Posted by : Rijal Ilmu Saturday 5 September 2015

Redup bayu meludah rintikan hujan di halaman rumah. Aku mendagu di beranda jendela memujuk jiwa melihat senja di ufuk yang sudah mula merah-merah seperti delima di belakang rumah Mak Timah. Sekali sekala, kerdip mataku menghentikan perkhidmatannya sambil membundar melihat burung di awangan yang seperti menteri bagi haiwan di daratan dan lautan. Dia kuasai semesta dan buana, sambil kepaknya khusyuk berkipasan. Televisyen berleter memaparkan serba serbi gelagat yang lebat dilakonkan oleh penghikayat di luar desa sana. Aku malas membuas jiwa memikir jalan pulih untuk negara, kerana bagiku itu tugas Pasola.

"Mahu jadi apa dewasa nanti?"

"Mahu jadi manusia," aku jawab sesegera yang mampu soal tanya 6 bulan yang lalu diruang tamu rumahku oleh Liza, kakak ku yang tingginya lebih kurang pokok rambutan dihalaman rumah. Bertudung, wajahnya tidak pernah mendung. Kini, dia sedang mengkelaskan benaknya di sebuah IPT dalam wilayah kota yang menggila dengan Pasola dan bala tenteranya.

"Manusia, macam Pasola?" Tanyanya lagi yang seingatku sekitar waktu menunggu solat Isya' berjemaah dengan adik beradik yang lain. Nada guraunya itu memaksa lidah ku menjawab,

"Apa salahnya, Pasola yang adil dan amanah. Bolehlah aku hantar beribu gandum dan gula untuk penduduk kampung kita ini, Kampung Durian." Aku senyum sinis menepis agenda pembejatan kakak tadi.

Aku belek cermat lembaran naskah perihal ketokohan dan kepimpinan tokoh-tokoh wilayah kota dan desa. Mereka seingatku, deras di kaca television membebel, sebab itu jugalah mungkin naskah juga terpampang wajah mereka. Aku dulu giat berpersatuan, dengan teman-teman aku memakmalkan seni kepimpinan. Aku pernah pimpin seratus ahli dalam persatuan, kadang letih sebab bukan semudah membelai kucing di pangkuan, tetapi mendepani ragam yang mengecam suka. Pernah aku rakam cita, menjadi menteri muda dikota metropolitan. Aku kuasai jalan, pekerjaku tadah tangan kepadaku minta sesuap makanan, tengkingan ku tiada yang berani lawan. Hujan boleh aku hentikan dengan menampal kebocoran pada langit biru.

"Hahaha, kau mahu jadi menteri? Tambah rosaklah negeri. Menteri yang satu di kota itu pun sudah jadi dewa, memperkotak katik kami yang dari desa mencari sebutir upah untuk sepagi hingga ke senja."

Gelak Taufiq yang berngiang ditelingaku saat aku perihalkan kepadanya citaku sebulan yang lalu, sebelum dia meninggalkan desa, hijrah ke kota yang katanya boleh memenuhkan balang simpanan wangnya untuk melanjutkan pelajaran.

"Belum cuba, belum tahu. Aku tidak sama dengan Pasola di kota."
Ya. Semenjak beberapa purnama berlalu ini, langit dengan lebatnya mencurah khabar berita samaada di kota ataupun desa berkaitan kerencaman Pasola. Pelbagai tindakannya merimaskan, tidak kira penjual nasi lemak di tepi lebuh raya, peniaga syarikat mega, pelabur saham dan bursa, pelajar di bangku sekolah, mahasiswa di kampus gah. Semua rasa rimas dengan buasnya Pasola. Ramai tidak suka dengan Pasola, namun dengan keramaian bala tenteranya, menjadi perisai daripada luka.

"Dia tibai jiwa yang meronta pertikai. Dia penjara luncai-luncai, dia pelihara macai-macai," bentak temanku dengan nada yang bengis ketika kami melepak di Kopitiam mengisi masa cuti minggu lalu.

Pasola ini, kerap juga mengheret jasad ke desa-desa beralaskan rumpunan helaian duit, menambat hati. Kampung Durian, teratak yang aku huni tidak terlepas daripada tapak kaki Pasola. Dia mengerah segala macam warna warni temu serta meragakan penduduk kampung dengan berkampit-kampit gandum dan keperluan dapur yang lain. Mungkin juga menjaga kepentingannya.

Pasola kuat menderma, sehingga dikhabarkan derma juta-juta jadi balasan jasa oleh negara kerjasama. Dia kata derma, tapi ramai kata rasuah. Aku bingung, sambil berdegup jantung. Kalau rasuah, jahatnya Pasola yang pernah mengukir tawa di desa dihadapan ibu dan ayah. Dia Pasola yang menghisap darah penduduk kota dan desa bak Dracula. Membuak amarah, aku mahu Pasola setia dengan takhta yang kami pilih untuk dimahkotakan di kepala. Dia bukan siapa-siapa kalau bukan penduduk kota dan desa cagar percaya. Dia hanya petani di sawah yang berlumpur.

Aku yang ketika ini di ranjang, terlentang sambil mata meliar, sendi seakan ditiup ruh aura sehingga ingin bangkit menyarung baju besi melawan dogma. Aku yang dulunya bercita menjadi menteri muda, mula kabur kerana sandaran Pasola untuk setiap yang menjadi kepala telah meragut selesa.

"Aku mesti lawan Pasola, supaya Ah Chong, Muthusami, dan Pak Samad terbela"

Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -