Posted by : Rijal Ilmu Friday 11 September 2015


Hari ini, berduyun-duyun sebahagian besar insan yang ingin menyatakan hal-hal kebenaran bagi mendepani kebathilan terancang yang semakin menunjukkan belang. Tidak kurang tidak, ramai juga yang mempromosikan nilai kebathilan atas tiket kebenaran. Ini merupakan law of nature (sunnatullah) yang akan terus berlegar dalam dunia kehidupan. Persoalannya, samaada kita memilih untuk bergayut pada tali kebenaran atau mendakap erat palsunya kebathilan. Tampar pipi, sedarkan diri !

"Wahai orang yang lena ! Bangkitlah beri peringatan. Besarkanlah Tuhanmu" (Al Mudassir, 1-3)

Namun, realiti hari ini banyak mempamerkan penafian ke atas kebenaran. Golongan autoriti dan elitis yang sebahagiannya merasakan diri sebagai "wakil Tuhan" akan terus berleter hal yang tidak boleh dipersoalkan sama sekali. Golongan ini sentiasa popular di pentas-pentas dan mimbar-mimbar umat Islam. Mereka yang bergilir-gilir untuk memastikan tiada silsilah lain yang boleh tampil kehadapan kerana khuatir, konotasi bicara berbeza. Sedia maklum juga, umat Islam akan mengadakan himpunan aman dan damai disetiap hari jumaat. Di kota mahupun desa, speaker yang menenggek di kubah-kubah masjid akan menyaringkan seruan perintah dan larangan Tuhan serta bercerita serba serbi soal kehidupan yang mampu melahirkan lebih ramai lagi insan yang beriman.

"Wahai orang beriman ! Apabila telah diseru untuk melaksanakan solat jumaat, maka segeralah kamu mengingat Allah dan tinggalkanlah jual beli" (Al Jumu'ah, 9)

Mimbar "Mistik"

Himpunan yang berlangsung seminggu sekali itu seharusnya mensajikan telinga dan jiwa umat Islam berkaitan hal-hal yang berlegar dalam kehidupan seharian tanpa mengetepikan perintah larangan Tuhan yang dinaskahkan dalam karya agung umat Islam Al Quran dan As Sunnah. Namun, mimbar-mimbar yang mulia ini, menjadi episod mistik walaupun diluar masjid ketika itu matahari memekik terik. Hal ini kerana, petugas-petugas berautoriti yang berdiri dengan wajah berseri di mimbar kerap kali membicarakan hal yang memaksa umat Islam ternganga dan terkebil kerana teks yang dirembeskan tidak mencapai kemampuan akal dan jiwa. Ada yang bercerita babak pergolakan kumpulan-kumpulan mereka berkaitan isu Baiah (sumpah setia).

Apa ini semua? Apa mungkin Pak Dolah yang berkebun, Mak Timah yang berniaga durian ditepi jalan dan Kak Sarah yang menyidai pakaian dijemuran sebagai suri rumah mampu memahaminya? Mimbar akan mendung dan bungkam apabila membicarakan hal yang bersangkut paut kepentingan dan kedudukan di dunia. Tidak termasuk membicarakan soal kebobrokan, kezaliman para anasir seputar isu manusiawi umat Islam agar penjelasan fakta dapat merungkai sindiket yang merupakan larangan Tuhan ini. Sabda Nabi saw,

"Akan sentiasa ada dalam kalangan umatku yang menzahirkan haq (kebenaran), tiada yang mampu memudaratkan mereka sehingga datangnya ketentuan Allah"

Tidak kurang, pengampu kepada para penguasa yang memonopoli pentas mimbar demi menengakkan benang yang basah. Sanggup menyogok firman dan sabda demi mengukuhkan takhta kuasa. Apa ini yang Tuhan dan Rasul anjurkan ? Berkata benarlah sekalipun pahit

"Jangan kalian mencampurkan yang haq dan bathil. Jangan pula menyembunyikan yang haq sedang kalian mengetahuinya"

Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -