Posted by : Unknown Friday 27 November 2015

Sementara membiarkan runtuhan hujan yang menoreh kulit-kulit muka redah, aku dan Eman, teman se-kampusku yang menetap di sebuah daerah yang pernah mencatat sejarah pertumpahan darah antara tentera Tiram dengan tentera Malas-Ya. Hujan semakin menggila, sekali sekala meludah rintikannya ke lengan kami yang tersidai di atas meja gerai Mak Mah.

"Kenapa ramai orang jahat hari ini?"

Sambil memegang segelas teh o panas yang masih berwap dengan deras, hampir tanganku menggelupur menjatuhkan gelas kerana kaget dengan soalan Eman yang aku kira tidak sesuai dengan tema ketika ini; hujan dan sebuah kesejukan.

"Sebab..."

"Sebab apa, Rin?"

"Sebab, ramai orang baik yang diam. Penakut" jawabku bertubi melemaskan temanku yang masih setia meluncurkan air teh panas yang ditiup sayup-sayup bagi menenangkan dingin yang menggetar sendi-sendi.

"Kalau kau baik, maka kau di kategori mana? Berdiam atau melawan?" Soalnya lagi seakan sengaja menghangatkan dingin embun suasana. Dia sebelum ini pernah menyapa kegilaan ku membeli buku. Slamba aku jawab; aku tak mahu bodoh.

"Aku taklah baik sangat. Tapi aku benci orang baik yang penakut. Mereka berkira-kira untuk menyondol orang jahat" balasku

Kami yang pada mulanya hanya beradu punggung untuk mengeringkan baju T-Shirt yang basah dan memberat akibat sapaan bengis hujan ketika bertonggeng di atas motorsikal kapchai kepunyaan Eman bertukar kepada sebuah wacana kedai kopi. Jarum jam menghala setia ke angka 5. Hujan masih berhentak galak pada atap gerai Mak Mah.

"Apa pula pendapat kau dengan orang baik yang tersendiri?"

"Aku benci. Aku benci manusia yang berkepentingan" sahutku dengan dada yang sedikit membuak naik turun tanpa diundang bertandang.

Aku masih mendendami banyak episod kehidupan yang menyaksikan ramai manusia di wilayah ini berkepentingan dan memiliki agenda tertentu sambil meng-atasnamakan ritual mereka itu dengan nama Tuhan, wang, agama dan kesenangan. Tidak lekang, dalam kalangan mereka yang berheret pakaian masyhur agama, meraga kemeja seakan Presiden Dunia. Tipudaya !

Kesumat ini sukar diredahkan kerana ianya satu kerosakan yang bagiku tiada pernah berakhir. Penipuan, pembodohan ini terus menggentel pundak manusia selagi tiada yang berani membidas dan menghambat tengkuk mereka dengan cambuk. Ya, orang baik ramai yang tidak peduli, bahkan bersekongkol meniagakan manusia. Aku tidak baik, lidahku tidak melazimi zikir juta-juta. Namun aku punya nurani manusia. Tidak pernah redha dengan pembinatangan dan pembodohan ke atas spieses ku di alam ini.

"Kau kena buat buku. Tulis kerancuan itu dengan pena mu yang tajam" rempah tambahan temanku.

"Manuskrip aku dalam proses. Kalau Mahathir kata Bangsa Membaca, Bangsa Berjaya, aku kata, Bangsa Membaca, Bangsa Melawan" balasku sambil menjeling air hujan yang segan-segan bertitik dihujung atap gerai Mak Mah.

"Jom, hujan dah berhenti. Bayarkan Teh O Panas aku"

"Kau minta aku bayar? Di mana thiqoh kau kepada aku?"

Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -