Posted by : Unknown Saturday 21 November 2015


Ke hadapan Adikku, yang dikasihi.

Sudah lama berkecamuk onar di dada untuk menulis surat ini sebagai tinta pertama yang menjadi bekal kepada adik dalam penjelajahan meneroka sebuah makna kehidupan. Abang yakin, belasan tahun yang berderet melingkari ruang hidup sudah sedikit memadai untuk melihat dengan waras kepelbagaian dan kerencaman selok belok kehidupan. Surat ini adalah susulan rasa peduli dan kasih agar perjalanan adik tidak bertakung di kantung yang lembik, malahan mampu memanifestasikan sebuah penemuan. Penemuan? Ya, menemukan sebuah kebenaran yang didahagakan oleh seluruh ruh dan jasad di dunia.

Adik,

Masa mudamu ini, masa emas yang nilainya tinggi. Mahar perjuanganmu diusia ini sukar dicagar dengan berlian yang berlonggok dipeti. Sedetik jarum masa merangkak ke hadapan, tidak mungkin ianya berganjak semula kebelakang. Justeru, abang berpesan, sinopsis hidupmu ini jangan kau biarkan mencangkung memperhambakan kebendaan dan keseronokan yang memberi kepuasan singkat. Bukan permit usiamu ini sekali bertandang untuk diisi dengan aktiviti sampah sebegitu. Maka, posisikan dirimu sebagai anak muda yang beda dari kebanyakannya. Mulalah biasakan diri berdiri dibawah terik mentari, tanpa sentiasa mengharap awan mengatapi.

Adik,

Abang beriman dengan perintah baca. Maka buku lebih berharga dari seisi dunia. Abang tidak melihat cambuk dan cemeti hanya senjata ampu melawan raksa durja. Melainkan buku yang melakar saku minda, dan mengarah jiwa mengobor mujahadah, sebagai senjata utama untuk menghalang musuh yang sentiasa mengotorkan bumi dengan darah dan air mata. Maka, berdampinglah dikau dengan buku. Janganlah hanya memilih tulisan Al Banna, Fathiyakan, Sayyid Qutb. Ya, mereka sarjana yang tidak kurang jasanya. Namun, dunia ini terlalu rumit untuk dicerna dalam zaman yang penuh kepalsuan. Selaklah jutaan buku. Kenalilah siapa yang bakal kau isytihar sebagai musuh sebelum leher mereka kau kelar satu persatu. Adillah adikku !

Adik,

Kau pernah ikrar jujur di hadapan wajah abangmu ini bahawa kau wakafkan jiwa dan usiamu untuk menjejak makna kebenaran yang menjadi rebutan para bangsawan, fakir dan strata manusia di dunia. Maka abang melihat, kebenaran yang kau cari hakikatnya milik Tuhan. Janganlah kau pacak jasad dalam zon "pasti benar" sehingga kau melihat insan sekelilingmu tiada potensi untuk mendapat rahmat dan keampunan. Kritislah (semak dan timbang) ke atas kronologi hidupmu. Letakkan dirimu dalam posisi mengkaji. Mazhab, jemaah yang kau anuti hari ini tiada jaminan benar daripada Tuhan dan nabi. Gelisahlah. Daripada gelisah kau menemui kebenaran. Poin abang, janganlah kau sentiasa merasa benar.

Adik,

Lunaskan benakmu, dengan jawapan yang sarat berkaitan tujuan penciptaanmu oleh Tuhan di dunia ini. Tidak cukup ala kadar, mengikut-ikut sosok yang kau kagumi. Mereka sendiri bakal dihisab oleh Tuhan yang maha kuasa. Tidak cukup kau hafaz dalil penciptaanmu sebagai khalifah, untuk beribadah lalu diratib setiap saat di halaqah-halaqah tanpa kau mengerti mesej tersirat yang cuba Tuhanmu sampaikan. Lalu, kau hidup dengan mencetak hierarki kehidupan manusia lain yang kau kagumi tanpa mendesak akalmu untuk berkisar menyelongkar makna mesej Tuhanmu. Seperti yang abang katakan diatas, kau terlalu selesa. Keluar dari gelanggang itu. Jangan siram api yang marak di dadamu. Tiup ia sehingga memenuhi balang jiwamu. Arahkan ia sebagai kompas pencarian tujuan penciptaanmu.

Adik,

Akhir sekali, sebagai abang yang mencicipi picisan pengalaman yang lebih berbanding adik, ingin mengingatkan pesanan-pesanan ini sebagai alat berguna sepanjang perjalanan meneroka kehidupan yang ranjaunya kaya dengan onak dan tribulasi. Terpulang andai tidak menerima pesan ini. Sememangnya, pesan ini untuk semua lensa mata yang menekuni ketika ini. Atas dasar saudara dan tiket "berpesan pada kebenaran dan kesabaran" maka abang ragut pena, dan meliarkannya dengan tinta massa untuk disemadi dalam hati dan jiwa kepemudaanmu.

Sekian.

Yang Benar,
Abd Halim

{ 1 comments... read them below or add one }

  1. Terbaik Moga teruskan Perjuangan Biarpun Sang Pendengki mencuba Mensabotaj Langkah2 Anda

    ReplyDelete

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -