Posted by : Unknown Wednesday 11 November 2015



Senja. Seperti hari sebelumnya,waktu-waktu redup cuaca begini diisi dengan riadah disudut taman perumahan Farid, Taman Marwi. Bersama dengannya teman rapatnya Syah, yang tinggal selorong dengan rumahnya di taman yang sama. Farid seorang pelajar Tahun dua di sebuah institusi pengajian tinggi di kota. Sudah hampir sebulan dia meninggalkan kampus kerana diminta bercuti akibat banjir yang meragut harta benda kolej. Kota Kelontar,  tempat dimana menara gading Farid terpacak. Menggemparkan, apabila tahun kedua pengajiannya di sana, sebuah fenomena banjir besar berlaku. Tanpa usul periksa samada ianya berpunca daripada kecuaian kerajaan kota kerana mengehadkan empangan ataupun tidak mendisiplinkan para pembalak, lantas mengisi kekosongan persoalan bahawa banjir kerana peringatan Tuhan kepada manusia sekaliannya.

"Terlalu banyak maksiat dan sesama muslim pun kerap berbalah, sebab tu Tuhan hantarkan bencana," monolog Farid yang sentiasa berlegar menjinakkan jiwanya yang malas merenung hakikat sebenar kejadian banjir besar tersebut.

"Farid, kau bila balik kampus? Lama lagikah kau cuti?"

Tanya Syah, temannya yang juga pelajar di sebuah institusi pengajian tinggi tetapi di kota yang berbeza. Syah, seorang yang berpendirian tegas dan prinsipnya sukar dicantas. Petah, lincah dalam berbicara. Pelajar tahun dua, kos Syariah ini memiliki pemikiran yang unik berbanding temannya Farid yang sentiasa bermudah dalam menjawab soalan yang berlegar di corong minda.

"Dua minggu lagi, aku balik dah. HEP bagitahu, air dah mula surut. Hmm, masuk penjara semulalah nampaknya aku."

"Haha. Takpe. Penjara yang melayakkan kau bergraduasi dan menjadi kiblat masyarakat di luar sana."

Bergelak dua sekawan sambil meregang-regang kaki dan pinggang setelah letih berlari keliling taman. Bersetuju dengan mengemas-kini nama menara gading kepada penjara yang melayakkan graduasi. Syah, antara pelajar yang sentiasa menggiat diri beraktivis dalam akademik yang bersifat publik, jalanan dan bebas tanpa birokrasi. Dia berpendapat bahawa anak watan yang dicanang untuk menjadi bahu negara, tidak boleh dirantai pundaknya agar akur tanpa bertanya dan menganggukkan semua yang disuapkan seakan para pensyarah mewakili Tuhan yang tidak boleh dipertikaikan dan pelajar sebagai keldai yang perlu sentiasa diam.

"Aku bercadang untuk membuat buku untuk menggeledah ketempangan sistem menara gading yang diagung-agungkan oleh kebanyakan mahasiswa ini. Aku tidak nampak, kalau-kalau kebenaran itu boeh terzahir tanpa menyahkan kepalsuan dan kerancuan," sampuk Syah semula.

"Aku nak ajak kau jadi rakan projek aku, Farid. Kita menulis bersama."

"Aku tiada masalah untuk itu. Cuma.."

"Cuma apa?"

"Aku risau kalau kita mula menjadi perhatian dan dinafikan banyak hal sehingga membawa kepada kecaman dan ugutan," kelu Farid yang lebih lemah lembut berbanding Syah yang lebih garang dan 'rebel'.

"Alaa, kau tak perlu risaulah Farid. Tiada siapa boleh halang kita. Idea yang kita beri, kena dilawan dengan idea yang baru. Tak bolehlah main kecam. Oya, lagi satu, kau tak perlulah nak takut dengan makhluk dibumi ni," sinis Syah kepada Farid diiringi gelak kecil. Dua sekawan ini bertekad untuk menyiapkan manuskrip buku yang bertemakan "pemberontakan dan melawan" dalam masa yang telah disepakati.

"Kau baca buku apa sekarang, Syah?"

"Mahasiswa Bangkit, Hasbie Muda."

Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -