Posted by : Unknown Tuesday 8 December 2015

Review Buku
Tajuk : Kitab Sang Cupid
Penulis : Aziz Harun

Sebuah cerpen keluaran Buku Hitam Press ini cuba menggarap soal cinta secara jujur dan mendasar. Menggunakan dialek dan sinopsis cerita yang sangat santai dan secara tidak langsung cuba menyampaikan mesej yang sering berlegar dalam kehidupan seharian manusia.

Penulis mengetengahkan isu-isu seputar cinta dalam nada sedih, gembira, kecewa bahhkan dalam beberapa topik, penulis cuba menyampaikan signal bahawa manusia tanpa cinta adalah sia-sia. Aku membaca kitab cinta ini, tanpa sebarang kondem, mengabsahkan gagasan cinta yang diketengahkan walaupun tidak semua pernah dilalui secara pengalaman spiritual.

Manusia dan cinta adalah satu entiti yang tidak mampu dipisahkan. Manusia memerlukan nafas cinta yang tidak bersempadan. Cinta Tuhan misalnya.

Satu bab yang menarik, dan merenggut emosi adalah apabila penulis menceritakan kisah dua pasangan cinta yang tidak terlunas hingga ke jinjang pelamin, akibat kematian yang mendahului segalanya. Menjadi lebih sedih, sempat lelaki tersebut (si mati) menitipkan sebuah novel yang kononnya seakan cuba menceritakan keadaan yang bakal berlaku.

Cerpen ini bukanlah tulisan akademik. Cuma menyentuh rasa. Mereka yang pernah melalui mungkin akan terngadah. Sebuah peristiwa yang dicoret menggunakan pena.

Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -