Posted by : Unknown Wednesday 18 November 2015

Pagi Sabtu, seperti minggu sebelum-sebelumnya, DisCanai (Diskusi Canai) di Restoran Mewangi, Jalan Estiqoma kami teruskan sebagai rutin dalam kalangan komrad. Membedah buku, lirik lagu, puisi-puisi, esei-esei sebagai intipati diskusi berkonsepkan sekolah jalanan dan bebas daripada atap kelas kuliah yang kering kontang. Aku, dan beberapa komrad yang berlatar belakangkan ideologi berbeza-beza, menggarap ruang diskusi ini dengan dada yang lapang. Anarki versi Punk, atheis, syiah ismailliyah, salafist, sufist, pejuang islamis, pejuang parti politik, free-hair, niqabis, kami tiada masalah untuk semeja. Dengan mengimani bahawa, kebenaran itu milik mutlak Tuhan dan tidak mungkin bertumpu di antara kami.

"Label-melabel sudah menjadi rencah dalam berbeza di Malaysia."

Picisan isi oleh Chong, ketika membedah buku Al Fadhil Ustaz Wan Ji Wan Hussin berjudul 'Ulama yang bukan Pewaris Nabi'. Kerap telinga kami setia dihala kepada suara pembentang. Dalam kerancakan diskusi yang lebih kurang 20 minit berlalu itu, aku yang duduk disudut meja tepi dinding, sambil menghirup secangkir Neskaffe menjeling ke sudut meja yang berdepan dengan mejaku. Seorang gadis, yang aku tidak pernah melihat wajahnya sebelum ini, khusyuk membelek buku yang dibedah sambil meliarkan jari seakan mencatat isi syarah oleh Chong.

Sekali sekala, mata kami berlaga. Mungkin dia sedar, aku memerhatikannya kerana kagum. Seorang gadis yang lingkungan 21 tahun meragakan hijab yang sempurna, menyantuni buku dengan kemas seperti sedang menyiapkan masakan di dapur untuk anak-anak di hening Subuh.

Aku sudah lama bergraduasi dari IPT di kota. Di kampus lagi, iman ku dengan buku ditahap kritikal. Hatta dalam disiplin mencari pasangan hidup, aku menetapkan bahawa gadis tersebut wajib menggilakan buku. Ya, Sabtu itu, Restoran Mewangi, aku rasa seperti aura baru, ketemu serpihan mutiara yang sudah lama tercicir.

"Sam, kau kenal gadis tu?" Sambil aku menuding ke arah gadis buku itu.

"Fatin. Dia pelajar tahun 2 sains politik di Universiti Meloya."

"Aku tertarik dengan personal dia Sam. Kau boleh bantu aku tak?"

"Tolong apa?" Tanya Sam, dalam suara berbisik.

"Tolong, risikkan."

Aku dan Sam serentak menoleh, kelibat gadis buku yang membuat aku khayal tadi hilang total tanpa jejak. Huru hara juga mataku meragut sema sudut ruang restoran. Rupanya, dia sudah pulang kerana ada hal yang hendak diselesaikan. Lebih-lebih lagi, esoknya, dia akan balik ke kampus untuk memulakan semester baru setelah 2 bulan menghabiskan sisa cuti.

"Takpelah. Dia gadis buku yang akan sentiasa aku buru."

"Bunga bukan sekuntum, Rin. Haha," ketawa kecil kami sambil menghunus bebola mata ke arah Chong yang sudah hampir 40minit membentangkan isi buku Ulama yang bukan Pewaris Nabi melalui sisi pandangnya yang ditohmah 'liberal sesat' padahal tidak pernah meninggalkan solat.

Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -