Posted by : Rijal Ilmu Wednesday 11 November 2015




Tajuk Buku : La Adri
Penulis : Zahiruddin Zabidi

Buku yang agak santai ini telah dimuatkan dengan beberapa catatan kisah benar yang dilalui penulis sendiri seperti pada bahagian bertajuk “Bagaimana isteri saya mengurat suaminya”. Buku keluaran DuBook Press ini turut sedaya upaya menggarap beberapa sudut penting yang harus diketahui oleh para pembaca. 

Menarik pada buku ini (menurut saya) apabila penulis cuba menyentuh isu Monarki Feudal yang kurang mendapat perhatian ramai. Sistem demokrasi yang mengambil tempat pada majoriti wilayah hari ini memungkinkan sistem Monarki Feudal yang masih digunapakai di beberapa wilayah semakin diendahkan. 

Menyentuh hal-hal berkaitan keberagamaan dengan approach yang santai dan ringkas memudahkan pembaca memahami beberapa ranting penting dalam beragama.

Tajuk buku La Adri merupakan bab akhir pada buku ini pada mukasurat 117; iaitu penulis cuba menyampaikan sebuah mesej penting kepada semua manusia bahawa tidak semua persoalan di dunia ini mampu dijawab dengan sempurna. Maka berkata La Adri (Aku tidak tahu) adalah sebahagian daripada ilmu. Memetik hadis Rasulullah saw yang dipersembah oleh penulis; Ilmu itu ada tiga bahagian. Kitab yang berbicara, sunnah yang berdiri tegak dan La Adri (aku tidak tahu) – Hadis yang direkodkan oleh Abu Daud dan Ibnu Majah daripada Abdullah bin Umar iaitu Hadis Marfu’

Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -