Posted by : Rijal Ilmu Wednesday 22 July 2015


Ketika agama terpancar dilayar, lensa mata manusia lirik menjentik. Raja melentik, hamba dipatik. Berlomba berniaga, untungkan Tuhan, tiada kurang mengangkat belang.

Iman atau ramai ?

Agama diinklusifkan kepada segerombolan insan. Siapa tiada disisi mereka, manual dipelaminkan dengan keingkaran. Saat Nabi saw, dalam kem pembinaan insan, tiada wahyu mendayu-dayu, perintah agar mengumpul sendi anggota, agar agama nampak megah, ramai-ramai tibai raksa dunia. Namun firman pesan sayuan, agar tanam keimanan, walau berlegar jangkar keingkaran.

Kepesatan pengkelasan insan dalam mengenal Tuhan, telah mengukir wilayah fikir yang kadang menghantuk dan mengantuk. Namun, disambut baik oleh komuniti insan kerana disandingkan ia dengan nama Tuhan.

Manipulasi itu, kadang telah mengasosiasikan satu perniagaan dalam mengenal Tuhan, iaitu mengumpul "customer" melanggan fahaman.



Peniaga-peniaga ini akan risau, hati kacau, malap gemilau, apabila "customer" lari kerana letih jiwa dikendiri. Cemburu dengan pemasaran yang lebih gemerlapan, mulalah menghantukan, memokkan demi memasang semula premis yang terhakis tertepis.

Firman Allah taala,


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.


Semoga kita diampuni Tuhan

Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -