Posted by : Rijal Ilmu Tuesday 21 July 2015


Zaman fatroh yang lekang, jiwa kontang, golongan kelas bawahan membuntut jadi pak turut. Tiada surat layang, khuatir diganyang. Dalam zaman rundum tamadun hidup manusia ini, ramai yang ingkar daripada yang taat.

Dikesibukan jiwa mencabar Tuhan, mengeksperimenkan iktiqod yang mengenakkan, datang Muhammad bin Abdullah (sallallahu alaihi wasallam) menanam benih yang taat, generasi tauhid dan team lover (Allah cinta mereka, mereka cinta Allah)

Ketika sebahagian orientalis mentahqiq sejarah Islam, mereka cuba menjentik jejentik perkauman, warna, perjuangan kelompok dalam sirah pembaharuan oleh Nabi saw. Namun, usaha itu lekat pekat dicelah pelikat.

Nabi saw membawa warna ?



Di zaman penindasan dan penganjingan, keparat memijak rakyat. Kabilah menyisih golongan bawah. Berpecah dan berdarjat. Gagasan syaddid ini menari dipentas hidup umat ketika itu. Namun tiadalah Nabi saw timbul ditengah asakan pertembungan dengan berdiri dikhemah kabilah, tidak juga dikhemah golongan bawah, melainkan Nabi berdiri ditengah tanpa warna. Hingga semua selesa, fall in love (kata Steelheart) dengan Islam kerana membawa keserataan insan.

Segala puji bagi Allah, indahnya ketokohan Nabi saw.

Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -