Posted by : Rijal Ilmu Tuesday 28 July 2015


Dalam sejarah pentadbiran syar'iyyah para wira Khulafa' Rasyidin, semisalnya Amirul Mu'minin Umar Al Khattab, dan yang lainnya, telah melalui satu dinasti pemerintahan yang mencabar. Diperselisihi sudah menjadi asam garam interaksi antara pemimpin dan rakyat. Sayyidina Umar bahkan pernah langsung ditegur oleh Salman Al Farisi ketika berkhutbah kerana mempertikaikan pembahagian kain daripada Yaman yang menurut pemerhatian Salman Al Farisi seakan-akan korup dan tidak adil. Namun, interaksi Umar ketika itu, tidaklah dengan ber'name tag kan golongan autoritis terus memagar besikan Salman Al Farisi, walhal memberikan penerangan yang jelas.


Zaman beralih, dan corak politik oleh politikus-politikus samaada lokal atau global telah melalui kelas-kelas tersendiri. Ada yang demokratik, ada yang sekular, ada yang nasionalis, ada yang konservatif, progresif dan lainnya. Tidak kurang tidak, sosok-sosok pejuang politik akal untuk menterjmah dangkal pun ramai. Teringat kata Ibn Khaldun didalam Muqaddimah,

"Politik ini, apabila diurus tadbir dengan golongan akal, maka jadilah ia siyasah 'aqliyyah (politik akal). Adapun seandainya ia diurus tadbir oleh golongan ahli dalam wahyu, maka jadilah ia siyasah naqliyyah (politik naqli)"

Sejauh mana satu-satu legasi politik itu bertahan dalam komuniti tamadun masyarakat adalah dengan sejauh mana keterbukaan pemimpin kepada rakyatnya. Interaksi dua hala tanpa meng'akta kan kebebesan bersuara sebagai jenayah.

Pemimpin yang berkudis tidak perlu dikudus kan. Menjadi politikus desa ataupun kota, maka tiada siaran akses yang menjadi syarat untuk tidak dikritik. Jatuh naik, ianya bergantung kepada seni dan kejaguhannya bermain dengan polemik yang timbul tanpa menambahkan lagi api provokasi.

Lidah-lidah pengkudus pemimpin seharusnya bermuhasabah. Selayaknya Allah ta'ala yang dikuduskan. Jangan disembunyi kudis pemimpin lalu dikudus diatas pelamin.

Semoga kebenaran berpihak kepada Islam totalnya.

Abd Halim





*Adaptasi daripada isu pengguguran Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Timbalan Perdana Menteri Malaysia dengan digantikan kepada Zahid Hamidi yang merupakan Menteri Dalam Negeri sebelumnya. Pengguguran secara drastik akibat sokongan Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam beberapa statementnya ke atas Tun Dr.Mahathir

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -