Posted by : Rijal Ilmu Tuesday 21 July 2015


Siri pertarungan pemikiran telah menggantikan babak perang darah dan airmata. Pertempuran kali ini telah mengorbankan "mata-mata" pemerhati samaada yang sudah mencebur kem ketenteraan ini ataupun yang baru mengazam niat bersama menjadi pelatih dalam kem ini.

Siri-siri penyembelihan oleh sebahagian besar kuantiti telah menidakkan hak sebahagian kecil kuantiti. Sewaktu dikampus (kampus Halim), senior yang jaguh dalam pertempuran ini dalam masa yang sama, paling tenat disengat berpesan dengan jelaan abjad Firman Tuhan,


وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۚ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ

Dan jika engkau menurut kebanyakan orang yang ada di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah; tiadalah yang mereka turut melainkan sangkaan semata-mata, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta.


Merenung alam yang bersilih, menganyam jari seputar memorikan gambaran tempur yang gempar ini. Kadang merasa pelik, kenapa Tuhan tidak mencipta Hidayah sahaja, dan tidak kesesatan ?

Benak khayal ku(Halim) terjawab tatkala teringat hadis Nabi saw yang diriwayatkan imam Bahaqi, ketika Nabi membacakan Khutbatul Hajja kepada seorang bomoh yang akhirnya terpegun dan senyap dari membalun,



"Barangsiapa yang Allah berikannya Hidayah, maka tiada siapa boleh menyesatkannya, barangsiapa yang Allah sesatkannya, maka tiada siapa mampu memberikannya Hidayah.."

Semoga kita diletak diatas puncak, bukan dijalan yang nampak ramai namun hampir retak.

Abd Halim


Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -