Posted by : Unknown Monday 14 March 2016



“Kalau hidup sekadar hidup, babi di hutan juga hidup, kalau kerja sekadar kerja, kera di hutan juga bekerja”
-Buya Hamka-

Bait-bait sajak Buya Hamka yang memacak hati kian menjadi sebutan. Buya HAMKA atau nama sebenar Haji Abdul Malik Karim Amrullah (1908-1981) merupakan seorang tokoh pembaharuan Nusantara yang telah menulis beratus-ratus karya.Beliau juga merupakan seorang ulama,budayawan,ahli politik,pemimpin gerakan Islam, pemimpin masyarakat dan pelbagai gelaran yang diberi olehnya namun beliau lebih rela digelar sebagai seorang pengarang. Sejarahnya di Nusantara banyak direkodkan setelah pidatonya di Panjang Padang menarik perhatian ramai. Kemudian beliau dipilih menjadi “Hoofdedacteur” atau kepala pengarang kepada majalah Khatibul Ummah. Bermula daripada saat itu HAMKA telah giat menerobos ke dalam kancah penulisan yang juga menjadi salah satu medium untuknya berdakwah dan memancarkan ideologi Islam. Selepas daripada itu, maka terpalit ribuan pena di atas kertas dan dibukukan menjadi ribuan majalah.

Asalnya buku ini merupakan terbitan Komuniti Jejak Tarbiah yang menjadikan visi memasharakatkan buku dan ilmu sebagai tujuan utama. Buku ini merupakan himpunan artikel anak muda daripada Komuniti Jejak Tarbiah yang ditulis untuk mengambil inspirasi dari kehidupan Buya Hamka. Mereka memetik bait-bait sajak dan tulisan-tulisan HAMKA untuk dikenang dan dijadikan sebagai pengajaran kepada orang umum mahupun anak muda khususnya. Beliau mengajarkan kepada anak muda untuk terus berani dan tetap tunduk merendah diri di bawah langit walau kaki melangkah jauh mengelilingi dunia. HAMKA telah menulis dalam pelbagai genre dan cabang antaranya autobiografi,biografi,falsafah,keilmuan islam,adat dan kemasyarakatan,kisah perjalanan(travelog) dan banyak lagi. Betapa komitmennya seorang tokoh kelahiran Indonesia ini sehinggakan karya-karyanya laris di setiap pelosok dunia.

Apabila tujuan kebenaran dijadikan umpan beraksi, maka terhasilnya seorang manusia yang jiwanya ketagih menjadi harapan pertiwi.

Asnawi

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -