Posted by : Unknown Monday 4 April 2016



Kampu

ng Sakral, Melor. Dua lelaki berbangsa Kritis dicekup ketika menulis karya-karya perlawanan kepada pihak autoriti seperti "Tuan Bukan Tuhan"-sebuah novel yang cuba diabadikan sebagai kitab pemberontakan kepada segelintir masyarakat berbangsa Namrud dan Firaun.

Kejadian sekitar pukul lima petang itu, merupakan tragedi yang paling menggemparkan penduduk di daerah tersebut. Pihak polis bertindak ganas dan memukul pundak leher kedua lelaki tersebut menggunakan sebatang kayu serta memaksa kedua lelaki itu untuk memakan risalah-risalah lama yang diremukkan bikinan bangsa Namrud dan Firaun.

Satu akta telah digubal dan akan terpakai kepada semua penduduk kampung Sakral iaitu; Akta 1(b) - Berbeza daripada ketuanan bangsa Namrud dan Firaun, akan direjam dan dibogelkan lalu diarak mengelilingi kampung Sakral. Semenjak akta itu diwarta, papan-papan tanda jalanan sarat dengan slogan "Berbeza Membawa Padah".

(i)

"Jep, kau baca buku apa sekarang?"

"Aku baca buku History of God tulisan Karen Armstrong. Dua hari lepas aku baru selesai baca Astaghfirullah ! Islam Jangan Dijual tulisan Eko Prasetyo"

Balas Jep slamba. Anak muda yang baru bergraduasi daripada sebuah institusi pengajian tinggi di kota. Tinggi, rambut ikal dan gemar memakai baju hitam.

"Kau?"

"Aku takutlah Jep. Kau tahu kan, buku-buku kita ni semuanya bercanggah dengan pindaan baru Akta 1(b) tu"

"Aku peduli apa. Weh, takkan kau suka hidup dalam kekangan begini?" Dengus marah Jep.

Alif cuba memaksa berani dan tenang. Rakan kepada Jep ini sentiasa gopoh. Agak obses dengan slogan "Berbeza Membawa Padah" yang sudah mula diaplikasikan dalam silibus pendidikan Bahasa Melayu di sekolah-sekolah tempatan.

(ii)

Sewaktu di gerai makan, Buletin Sarap telah menayangkan temu bual dengan salah seorang Lelaki daripada Kampung Baculion, berkaitan sokongan padunya terhadap kegiatan polis negeri memberkas masyarakat yang masih berdegil untuk melawan ketuanan bangsa Namrud dan Firaun yang sudah berkurun diamalkan.

Kempen-kempen seperti "Belia Benci Berbeza", "Katakan Tidak Kepada Kritis", dan "Bersatu Teguh, Berbeza Bodoh" dilancarkan disetiap ceruk daerah. Edaran risalah-risalah yang memuat naik fasal-fasal ketuanan Namrud dan Firaun digerilakan.

Pertubuhan-pertubuhan melahirkan pejuang gagasan Namrud dan Firaun mengisi ruang aktivitas dan suasana bermasyarakat. Persatuan Firaun Bersatu (PFB) dan Kelab Taat Patuh (KTP) menjadi pertubuhan arus perdana di Kampung Sakral.

"Alif, kau setuju tak kalau kita buat pertubuhan yang lebih radikal dan melawan?"

"Contoh?" Alif bingkas bertanya.

"Persatuan Pahlawan Sesat (PPS). Fokus utama kita adalah menghidupkan semula nilai perlawanan kepada budaya bobrok yang menjadi sekte masyarakat kita. Kita buat bedah buku, diskusi idea-idea sarjana, beraktivis membela kaum miskin kota dan desa" Jelas Jep.

(iii)

"Tok tok tok"

"Siapa?"

"Kami, Jabatan Agama Namrud wal Firaun (JANAM)"

"Ada apa encik?" Soal Jep setelah pintu dikuak.

"Kamu ditahan, dibawah akta 1(b) kerana berbeza dengan kami dan ketuanan Namrud dan Firaun"

Rumah Jep digeledah, buku-buku di raknya dibakar. Telefon bimbitnya dirampas. Diheret kasar dan ditangannya diikat dengan kain serban salah seorang ahli JANAM tadi.

(iv)

"Siapa lagi yang terlibat dalam kegiatan ini selain kamu?"

"Tak ada cik. Hanya saya seorang" jawab Jep yang sedang disoal siasat dibilik pengadilan JANAM.

"Jangan berbohong! Encik Azman, tolong lancarkan kempen "Jep seorang Liberalis" dilaman muka buku. Supaya semua masyarakat akan benci dengannya" arah Encik Farid kepada Azman, salah seorang orang kanan JANAM yang bertanggungjawab dalam menyebar fitnah dan celaan di media sosial.

"Kenapa kamu sanggup begini?" Soal Jep yang sudah mula marak api marah.

"Kerana kami tidak boleh digugat. Kami mesti sentiasa dianggap suci dan tidak diboleh disentuh"

"Tapi kamu bukan Tuhan, kamu hanya Tuan !" Balas kasar Jep.

"Ah ! Jangan banyak tanya. Sebentar lagi, kami akan sumbatkan kamu ke dalam penjara. Mati kamu disitu!" balas garang Encik Farid, Pegawai Lajnah Perhubungan JANAM.

(v)

Semenjak peristiwa pemenjaraan Jep. Alif dan beberapa komrad dalam Persatuan Pahlawan Sesat (PPS) bertekad melancarkan pemberontakan  kepada agamawan JANAM dan penguasa yang bertuhankan ketuanan Namrud dan Firaun sejak turun temurun.

-Akan banyak lagi buku-buku baru diterbitkan sebagai signal pemberontakan. Kumpulan wacana akan dilebarkan sayapnya sehingga ke ceruk desa.

Tiada lagi takut atas nama adab dan akhlak bagi sebuah penyelewengan yang jelas. Projek-projek pembodohan yang menjadi taboo dalam masyarakat ini akan menemui ajalnya.

Kebetulan Alif adalah graduan Ijazah M.A Pengajian Islam, dia mula menampal papan-papan tanda di sepanjang jalan kampung sakral dengan slogan daripada Tuhan;

"Sekiranya Tuhan mengekehendaki, nescaya Dia menjadikan kamu semua beriman. Namun adakah kamu akan memaksa orang untuk beriman?"

Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -