Posted by : Unknown Sunday 27 December 2015



Kopi hitam likat pekat disua ke mulut. Cafe C, lebih mempir dengan kolej kediaman. Perut yang membusung kekenyangan, lebih mudah dilabuhkan. Mendung. Hari itu hari yang malang. Kasut Converse kulit berharga dua ratus ringgit Malaysia hilang tanpa dihalau ketika solat di surau Al Amin, tugasan yang tidak siap akibat lelap memaksa Puan Maria (pensyarah Ekonomi) menengking dan menghalaunya keluar dewan kuliah, kekasihnya Rosalinda, tidak membalas teks sejak dua puluh dua jam. Entah selingkuh atau tidak, monolog bodoh melingkar organ otaknya.

Syahrul, ahli jawatankuasa (ajk) dalam Kelab Doraemon. Seorang yang aktif dan proaktif mencanang idea-idea baru demi mengukuhkan kelabnya dan mengumpul seramai mungkin ahli daripada seluruh fakulti yang ada di kampusnya, Universiti Sakralian. Sering bertarung dalam merebut ahli kelab terbanyak dengan kelab saingannya, Kelab Shin Chan. Zaman berzaman, aksi dan ritual itu terus rancak. Bagi mereka, ahli ramai itu tanda bersyurga.

"Takpayah bagi muka sangat Kelab Doraemon tu. Habis semua ahli kita satu persatu dia tarik. Dia bagi makan percuma Dorayaki sebagai penariklah konon. Puiikk !"

"Hmmmm"

Pendek. Jawapan tanpa aksara. Hanya mengemam mulut, menguncup bibir. Saleh, teman kepada Rodi yang juga Majlis Tertinggi Kelab Shin Chan. Mesyuarat Kelab Shin Chan siang itu hangat daripada terik mentari yang menyengat.

"Tapi, aku rasa, kita tidak perlu fikir sangat isu ahli ditarik oleh Kelab Doraemon. Perkara penting, kita kena mempelbagai mekanisma untuk menarik seberapa ramai ahli"

Pandangan yang berlegar dibenak, dimuntahkan. Habis gamam semua ahli jawatankuasa yang pada asalnya sebulat suara ingin melancarkan kempen Anti-Kelab Doraemon. Tamparan yang maha pedas akibat lontaran pendapat yang berbeza.

"Yang kau ni, dah kenapa Saleh? Kalau ahli kita terus berkurang, kau fikir kita tak malukah?"

"Bukan macam tu. Maksud aku..."

"Maksud apa lagi ?!"

Kalimah diputus. Terburai serangkap penjelasan yang mahu diungkapkan. Saleh tunduk. Dia mula rasa rimas dengan sikap ahli jawatankuasa kelabnya itu yang mula keras dan tidak menerima pendapat sesama ahli.

***

"Yang kau pegi bantah tadi tu apasal? Kau macam tak tau, ghairah diorang tu nak hapuskan Kelab Doraemon bukan main kepalang lagi"

Soal teman Saleh, Roy. Di hadapan kaca tv yang menyalak bercerita soal balak di negeri Kelamintun, mereka melabuh punggung di sofa yang lusuh. Masing-masing memegang secangkir nescafe 3 in 1 untuk diteguk perlahan-lahan. Biskut Cream Crackers yang tersidai di atas meja bakal diratah dengan santun.

"Aku tak tahan Roy. Aku tak nampak memboikot Kelab Doraemon itu sebagai solusi. Lebih-lebih lagi, kita dipaksa untuk memburuk-burukkan Kelab Doraemon kepada ahli supaya mereka tak pergi. Ini perjuangan kotor !"

"Perjuangan kotor?"

"Ya. Patutnya kita bersaing dari sudut mekanisma yang bervariasi. Kenapa perlu rasa tergugat dengan Kelab Doraemon?"

"Aku pun nampak macam tu, Saleh. Tapi apa boleh buat. Aku takut nak bantah, nanti tak pasal-pasal, aku yang kena pulau"

Kelu Roy. Percubaan demi percubaan telah pernah dilakukan untuk mengubah masalah dalaman Kelab Shin Chan. Namun layanan yang sama sering diberikan. Diboikot, dipulaukan, dipandang sinis dan bermacam lagi. Lebih-lebih lagi, kehilangan kawan. Mereka masih merasa, hidup berkawan lebih penting berbanding hidup bertuhan.

"Bodoh ! Bacul !"

Terpacul kalimah amarah daripada muut Saleh. Air yang ingin diteguk terpaksa ditangguhkan dan dibiarkan bersemayam di atas meja. Biskut masih belum digundah. Mata sekali sekala menjeling ke jam dinding yang berhabuk. Tepat jam sebelas malam.

***

Perpustakaan Romawi, Universiti Sakralian. Perpustakaan yang kaya dengan buku-buku Malaysiana dan kajian para sarjana semisal Harun Nasution, Hassan Hanafi, Hamzah Fansuri, Usman Awang, Soe Hok Gie, Kant, Rene Descartes, Hegel, Dr. Mahathir, Najib Rajak, dan ramai lagi. Rak rapi dan redha membiarkan buku-buku bertenggek tanpa upah. Seperti biasa, manusia setia di perpustakaan itu hanyalah Puan Saloma, penjaga perpustakaan. Selebihnya hanya buku-buku yang sepi. Tidak berlidah tidak bergigi. Sunyi.

Kadang-kadang bersesak juga. Namun hanya bingit dengan bualan kosong. Buku dibiar ternganga tanpa dibaca. Ya ! Mereka risau menjadi pandai. Kerana memelihara kebodohan itu sebuah keseronokan.

"Saleh, kau tengok ne"

Barangsiapa yang ingin mengetahui siapa yang menguasai dirinya, maka lihatlah siapa yang takut untuknya dikritik - Sabda Voltaire.

"Aku lama dah perati quote daripada voltaire ne. Kau faham tak apa yang aku cuba sampaikan?"

Dibalas angguk. Dengan kening terjungkit. Sebelum menjawab tanya, Saleh meliarkan mata dan kepala ke sekeliling. Risau-risau mereka dihalau seandainya suara melebihi had piawaian perpustakaan.

"Aku faham. Voltaire nak bagitau yang kau dan aku sebenarnya dikuasai. Dengan makna kata, dibodohi !"

"Tapi, Kelab Shin Chan kan masih memperjuangkan industi kekartunan. Aku masih percaya" ujar Roy keliru.

"Roy, Kelab Doraemon, Kelab Kluangman, Kelab Naruto, Kelab One Piece, Kelab Kiteretsu pun memperjuangkan industri kekartunan. Kenapa kau tak pegi sana?"

"Sebab kau dipaksa dan dihasut bahawa hanya Kelab Shin Chan yang memperjuangkan industri kekartunan. Selain daripadanya wajib dijauhi. Bahkan kalau berbeza, perlu dimusuhi" sambung bertubi Saleh.

Angguk. Tertunduk. Roy mula membiarkan benaknya hanyut memikir. Dalam lebih kurang 2 minit tunduk ala-ala tafakkur, Roy mengangkat wajahnya dengan iringan senyum sinis. Memacul bisik halus di hadapan wajah temannya Saleh;

"Benarlah sabda Voltaire !"

"Ha ha ha" mereka bergelak sakan lalu ditembak dengan senapang M16 oleh pengawal keselamatan perpustakaan. Habis berhamburan usus otak. Yang hanya tinggal sebuah keyakinan; Aku anti-pembodohan.

Abd Halim

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

Visitors

Followers

Labels

Komrad Otak Usang©. Powered by Blogger.

Webmaster

Tentang Kami

Otak Usang adalah perkumpulan aktivis non-partisan yang akan mengkritik dan merumus ide malar segar untuk agama dan dunia dengan revolusi ilmu.

- Copyright © Otak Usang -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -